بایروی باید تا دیر نشده با همسرمان درباره پول صحبت کنیم؛‌ اما چطور؟ - بایروی

صحبت کردن درباره مسائل مالی، برای خیلی از ما سخت و دشوار است. این شرایط طبیعی برای همه افراد وجود دارد و موضوع عجیبی به حساب نمی‌آید. توجه به مسائل مالی وقتی به زندگی مشترک در بین زوجین مربوط می‌شود، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. اگر تا به حال از صحبت کردن با همسرتان درباره مسائل مالی طفره می‌رفته‌اید، یا اگر از گفتن دیدگاه‌های مالی خود به شریک زندگی‌تان خجالت می‌کشیده‌اید، اکنون دیگر زمان آن فرا رسیده است که برای شروع یک بحث صادقانه و جدی درباره تفکرات و شرایط مالی و اقتصادی آماده شوید.

با نزدیک شدن به روزهای تابستان، شاهد تعداد زیادی از جوانانی هستیم که تصمیم می‌گیرند زندگی مشترک خود را شروع کنند. آغاز زندگی مشترک، معمولا همراه با خاطرات و لحظات خوش و به دور از نگرانی‌های مختلف است. اما نباید فراموش کنیم، که برای باقی ماندن این لحظات خوش در ادامه راه، نیاز به یادگیری مهارت های زندگی زناشویی داریم.

اهمیت پول در ازدواج

یکی از مهارت‌های مهمی که در شروع زندگی مشترک باید به آن توجه کنیم، مهارت صحبت کردن درباره مسائل مالی و اقتصادی است. شاید اغلب ما در ابتدای زندگی مشترک، این تصور را داشته باشیم،‌ که با شریک زندگی‌مان نباید درباره مسائل مالی صحبتی کنیم و اگر درباره پول بحث کنیم، جلوه زشتی دارد. اما جالب است بدانید که زندگی زوج‌های زیادی در دنیا، به خاطر همین موضوع به ظاهر ساده متلاشی شده است.

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در زندگی مشترک بین دو فرد وجود دارد، توجه و تصمیم گیری درباره مسائل مالی است. به توصیه زوج‌درمانان و روانشناسان، هر دو فردی، پیش از ازدواج و پذیرفتن مسئولیت زندگی مشترک، باید درباره پول و مسائل اقتصادی با یکدیگر صحبت کنند و با توافق هم، قوانین مالی مشخصی برای زندگی‌شان تدوین کنند.

چرا باید درباره پول با همسرمان صحبت کنیم؟

چرا صحبت کردن درباره پول مهم است

مشکلات مربوط به مسائل مالی در بین زوجین، معمولا آثار مخرب عمیقی روی روابط آن‌ها می‌گذارد. به همین دلیل، نپرداختن به آن و مشخص نکردن جنبه‌های مختلف آن در رابطه بین دو فرد، می‌تواند آسیب‌زننده باشد.

برای آنکه در آینده با بحث‌های ادامه‌دار و بی‌پایانی درباره پول و نحوه خرج کردن آن مواجه نشوید، بهتر است هر چه سریع‌تر با همسرتان درباره این موضوعات به نتیجه‌ای مشخص برسید.

گری کوییک، رییس مرکز برنامه‌ریزی‌های مالی و مدیریت دارای فرانسیس کلارک درباره این موضوع می‌گوید: «گفتگو درباره مسائل مالی و پول با همسر، نه تنها موضوع نابه‌هنجاری نیست، بلکه بسیار عاقلانه، آینده‌نگرانه و منطقی است. باور کنید، برای بحث درباره موضوع پول هیچ نگرانی و ترسی وجود ندارد.»

چگونه سر بحث درباره پول را با همسرمان باز کنیم؟

باز کردن بحث پول

گری کوییک ادامه می‌دهد:‌ «برای شروع صحبت درباره مسائل مالی، بهتر است با صحبت کردن درباره آرزوها و برنامه‌های خود شروع کنید. از همسرتان درباره بلندپروازی‌ها و آرزوهایی که دارد بپرسید و با یکدیگر واقعیت‌های زندگی‌تان را بررسی کنید.

درباره پرداخت صورت‌حساب‌ها، دسترسی‌های مالی خانوادگی، هزینه‌های ماهانه و سایر موارد مهم اینچنینی صحبت کنید. اگر وامی گرفته‌اید، حتما وضعیت‌تان را درباره چگونگی بازپرداخت آن به طور واضح و بدون رودربایستی بررسی کنید تا به توافق برسید.»

در واقع، بزرگ‌ترین مشکل زوج‌ها برای صحبت کردن درباره پول، آن است که فکر می‌کنند، این صحبت‌ها می‌تواند طرف مقابل‌شان را ناراحت و عصبانی کند. براساس تحقیقات صورت گرفته توسط بانک بریتانیایی لویدز، ۳۶ درصد از مردم هنگام صحبت کردن درباره مباحث مالی احساس نگرانی می‌کنند.

براساس یافته‌های این تحقیق، ۲۹ درصد از افراد، خجالت می‌کشند که درباره پول و امور مالی با دیگران صحبت کنند و ۱۸ درصد از آدم‌ها نیز، برای بیان وضعیت مالی شخصی خود احساس شرم دارند. با توجه به آمار این تحقیق، این احساس شرم و خجالت برای صحبت درباره پول و مسائل مالی در افراد زیر ۴۵ سال بسیار شدیدتر است.

بهترین و مناسب‌ترین زمان برای صحبت درباره پول با همسرمان چه وقت است؟

زمان مناسب برای صحبت درباره پول

قطعا شروع گفتگو درباره مسائل مالی در ابتدای ازدواج، می‌تواند بسیار دشوار باشد. کلیر پورتر، یکی از وکلا و مشاورین تیم حقوقی دنیلز SAS درباره این موضوع می‌گوید: «ابتدای ازدواج و رفتن در زیر یک سقف، بهترین زمان برای شروع گفتگوهای جدی درباره پول با همسرتان است.»

پورتر توضیح می‌دهد: «درباره تصمیم گیری های اساسی خود مانند خرید شریکی خانه، گرفتن وام ازدواج یا مسکن، دریافت اعتبارات مالی و پذیرفتن مسئولیت بدهی‌های مربوط به زندگی مشترک خود، در همان روزهای اول صحبت کنید. پیش از آنکه اولین سررسید پرداخت قسط وامی که گرفته‌اید، فرا برسد و متوجه شوید که حساب مشترک‌تان خالی شده است، باید برنامه ریزی مالی خود را مشخص کنید.»

فراموش نکنید،‌ که افراد مختلف خانواده در اطراف شما، نظرات مختلف و متفاوتی درباره مسائل مالی دارند. هر چند که مشورت کردن با آن‌ها در این مورد، می‌تواند مفید باشد، اما شرایط امروز آن‌ها با شرایط شما متفاوت است. بنابراین بهتر است، دشواری بحث درباره پول با همسرتان را، شخصا برعهده بگیرید و به هیچ عنوان اجازه دخالت سایر افراد خانواده‌ها را در مورد مسائل مالی زندگی دونفره‌تان ندهید.

در مورد چه مواردی باید با همسرمان به توافق برسیم؟

توافق با همسر بر سر پول

زوج‌های جوان باید درباره پذیرفتن مسئولیت‌های اقتصادی با یکدیگر به تفاهم برسند. صحبت درباره اینکه چه کسی مسئولیت پرداخت اقساط وام را دارد، چه کسی باید برای تعمیرات خانگی پول پس انداز کند، مخارج ماهانه خانه برعهده کیست، چه کسی باید اجاره بهای ماهانه را پرداخت کند و هزینه‌های مربوط به خودرو را چه کسی باید پرداخت کند، بسیار اهمیت دارد.

اگر از ابتدا بخواهید هزینه‌ها را به صورت مدیریت‌شده و جداگانه برعهده نگیرید، بهتر است یک حساب مشترک باز کنید و ماهانه مبلغ مشخصی را به آن حساب واریز کنید. البته باید برای این حساب یک برنامه مشخص و قوانینی واضح تدوین کنید تا در طول زندگی به خاطر کمبود موجودی غافلگیر نشوید.

چگونه از بروز ناراحتی، هنگام بحث درباره مسائل مالی جلوگیری کنیم؟

جلوگیری از ناراحتی در بحث‌های مالی

معمولا در بحث‌هایی که زوجین بر سر مسائل مالی دارند، احساسات نقش پررنگی ایفا می‌کنند. در برنامه‌ریزی‌های مالی زوج‌ها، اغلب یکی از طرفین، مسئولیت بالاتری را برای پرداخت بدهی‌ها برعهده می‌گیرد و همین موضوع باعث این احساس می‌شود، که او تصمیم‌گیرنده است.

به گفته پیتر سدینگتون، یکی از مشاوران مالی بانک بریتانیایی لویدز؛ هنگام صحبت درباره مسائل مالی، باید بی‌طرفی و آرامش خود را حفظ کنیم و همان‌قدری که به خودمان حق می‌دهیم، برای حق و حقوق طرف مقابل هم احترام قائل باشیم.

زوجین نباید در بحث‌های مالی خود از عبارت‌های انتقادی و توهین‌آمیز استفاده کنند و فرد مقابل را خارج از تیم مالی خودشان ببینند. آم‌ها باید با توافق یکدیگر،‌ به نتیجه‌ای مشخص و کاربردی دست پیدا کنند.

صحبت صادقانه درباره مسائل مالی در بین زوجین، می‌تواند گام مثبتی در جهت ایجاد رابطه‌ای بهتر و صمیمانه‌تر باشد. اما برای آنکه نتیجه بحث‌ها به ناکامی منجر نشود، بهتر است سیاست صحیحی را پیش بگیرید.

بحث‌های مالی با همسرمان را با چه سیاستی پیش ببریم؟

سیاست بحث درباره پول

برای شروع صحبت درباره مسائل مالی با همسرتان، هر دوی شما، ابتدا باید فهرستی از بدهی‌ها و درآمدهای خود تهیه کنید. سپس هر یک از شما، درباره آرزوهای آینده خود و چیزهایی که دوست دارید در زندگی به دست آورید، صحبت کنید. به این ترتیب در موقعیتی برابر و صمیمانه قرار می‌گیرید.

پس از این کار، درباره وضعیت مالی فعلی و واقعیت زندگی‌تان حرف بزنید. از نگرانی‌های‌تان درباره پول و شرایط زندگی بگویید و حرف‌های شریک زندگی‌تان را نیز در این باره خوب گوش دهید.

سپس پیشنهاد دهید، که برای ایجاد یک موقعیت عالی و قدرتمند مالی در آینده‌ای نه چندان دور، با یکدیگر برنامه ریزی کنید. در همه برنامه‌هایی که می‌چینید، انعطاف‌پذیری را حفظ کنید و یک برنامه جایگزین داشته باشید. به این ترتیب در صورت بروز مشکل یا شرایطی ناگهانی مانند بروز یک بیماری، دعوت شدن به یک مراسم مهم و سایر موارد مشابهی که برای‌تان هزینه‌های جدیدی ایجاد می‌کند، می‌توانید جلوی بحث‌های احتمالی را بگیرید.

در برنامه‌ریزی‌های مالی خود، قوانین را فراموش نکنید

قوانین مالی بین زوجین

برای آنکه در زندگی مشترک خود از نظر مالی به مشکل نخورید، بهتر است، از ابتدا با راهکارهای قانونی همه چیز را پیش ببرید. از قدیم گفته‌اند: «کار از محکم‌کاری عیب نمی‌کند» این یعنی، اگر در ابتدا قرار است اموال مشترکی بین شما و همسرتان وجود داشته باشد، حتما ثبت‌های قانونی را انجام دهید و به گفتگوی زبانی اکتفا نکنید.

شرایط زندگی ناهمواری‌های زیادی دارد و انسان نیز در شرایط مختلف، با واکنش‌های و حالت‌های روحی مختلفی مواجه می‌شود. بنابراین بهتر است حتی با شریک زندگی خود نیز، همه مسائل مربوط به امور مالی و اقتصادی را به صورت قانونی ثبت کنید.

خیلی از زوجین،‌ تصور می‌کنند که رسیدگی قانونی به قراردادهای مالی، تنها برای افراد بسیار ثروتمند اهمیت دارد. اما جالب است بدانید، که با رسیدگی و ثبت قانونی تصمیمات و قراردادهای مالی خود و همسرتان، در آینده از بروز بسیاری مشکلات غیرقابل پیش‌بینی جلوگیری خواهید کرد.

صحبت کردن درباره پول

معمولا همان‌قدر که صحبت کردن درباره مرگ برای انسان‌ها دشوار است، صحبت کردن درباره امور مالی نیز شرایطی سخت و طاقت فرسا برای افراد ایجاد می‌کند. اما زوج‌ها باید همیشه این موضوع را در پس‌زمینه ذهن خود داشته باشند، که قرار است سالیان درازی در کنار یکدیگر زندگی کنند و از منافع مشترک بهره ببرند. بنابراین از ابتدا، بهتر است درباره دارایی‌ها، اموال، درآمدها و حتی حقوق بازنشستگی‌شان با یکدیگر صحبت کنند.

هر چند که بحث و گفتگو درباره پول در بین زوجین، یک تابو در تمام دنیا به حساب می‌آید و برای بسیاری از افراد،‌ ناراحت‌کننده است، اما صحبت نکردن درباره آن می‌تواند مخرب‌تر و نگران‌کننده‌تر باشد. پس اگر می‌خواهید، در آینده شاهد زندگی مالی موفقیت‌آمیزتری بین خود و همسرتان باشید، بهتر است درباره همه جزئیاتی که باید برای‌شان پول خرج کنید، با یکدیگر به توافق برسید. از مخارج بزرگ و مهم زندگی شروع کنید و صحبت‌های خود را تا رفتن به تعطیلات، مخارج آینده فرزندان، حساب کردن هزینه شام بیرون از خانه و نحوه خرج کردن حقوق بازنشستگی خود ادامه دهید.

رفتار درست با شریک عاطفی چگونه است؟

حق با کدام طرف است؟

جواب چنین سوالاتی را در این مجموعه بیابید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 377 views بار دسته بندی : مهارت های ارتباطی تاريخ : 15 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها