بایروی راهکارهایی مؤثر برای پیشگیری از فرسودگی زنان در زندگی - بایروی

حتما شما هم شنیده‌اید که می‌گویند زنان استاد چندوظیفگی هستند؛ شاید هم با این جمله موافق هستید. بیشتر خانم‌ها توأمان چندین نقش را در زندگی به عهده می‌گیرند؛ مثلا هم مراقبت از امور داخلی منزل و فرزندان را بر عهده دارند و هم در نقش‌هایی مانند مربی، حسابدار، مدیر، راننده، خدمتکار، طراح و باغبان ظاهر می‌شوند. بر عهده داشتن وظایف و نقش‌های گوناگون باعث می‌شود فشار و استرس زیادی به افراد وارد شود. صحبت ما فقط درباره زنان خودسرپرست یا زنانی نیست که در مشاغل حرفه‌ای و سخت فعالیت می‌کنند؛ بلکه زنانی که چندین نقش و وظیفه را با هم انجام می‌دهند، در هر سن‌وسال و هر موقعیت شغلی در معرض خطر هستند. در ادامه، از آثار خستگی و فرسودگی شغلی و استرس‌های زندگی به این سبک بیشتر خواهیم گفت. همراه ما باشید.

اثرات استرس بر زنان چگونه نمودار می‌شود؟

احتمال وقوع اضطراب و افسردگی در زنان، دوبرابر مردان است. این احتمال در تلفیق با نوسانات هورمونی مانند آنچه در حوالی عادت ماهیانه، پس از زایمان یا قبل از یائسگی رخ می‌دهد هم افزایش پیدا می‌کند. اختلالات در خلق‌وخو گاهی‌اوقات باعث می‌شوند یک فرد کاملا از پا دربیاید و ناتوان شود؛ مثلا روی عملکرد روزانه زندگی اثر می‌گذارند و استرس بیشتری را در کنار تغییرات شدیدتر خلق‌وخو به وجود می‌آورند. راهکار نجات زنان پرمشغله چیست؟ اینجاست که کمک گرفتن از متخصصان حرفه‌ای ضرورت پیدا می‌کند.

زنان پرمشغله

به اشتراک گذاشتن و تقسیم حجم زیاد استرس‌ها با فردی دیگر می‌تواند راهکاری برای خلاصی از فشار فوق‌العادۀ آنها باشد؛ اما واقعیت این است که حرف بسیار ساده‌تر از عمل است؛ یعنی گاهی رفع خستگی ناشی از مشغول بودن به کارهای متنوع، به تلاش‌های بیشتری نیاز دارد.

پرمشغله بودن دقیقا به چه معناست؟

به‌طور کلی، زنان به مسئولیت پذیری گرایش دارند. حتی اگر چنین چیزی درباره تمام موضوعات صادق نباشد، در زمینه پذیرش وظایف منزل و مراقبت از دیگران، زنان بسیار راغب‌تر از مردان هستند. اگر شما هم به‌عنوان یک زن، این موضوع را قبول دارید، باید از خودتان علتش را بپرسید. یکی از دلایل این میل می‌تواند رشد یافتن در محیطی سنتی باشد. در محیط‌های سنتی معمولا انجام چنین وظایف و نقش‌هایی به زنان دیکته می‌شود. شاید هم میل به کنترل و مدیریت اوضاع باعث می‌شود که برخی از زنان در نقش‌های مختلف به‌ویژه نقش‌های مذکور ظاهر شوند.

دلایل مختلفی برای پذیرش مسئولیت‌های مختلف از سوی زنان وجود دارد. برخی از زنان هم فکر می‌کنند که هیچ‌کس نمی‌تواند به خوبی آنها از عهده مسئولیت‌های مختلف برآید و آن‌طور که مایل هستند، کارها را پیش ببرد؛ برای همین ترجیح می‌دهند خودشان همه نقش‌ها را ایفا کنند. پذیرش مسئولیت‌های مختلف، به هر دلیلی که باشد، نهایتا به عصبانیت، آسیب‌پذیری و نوعی خشم می‌انجامد. کار و مشغله زیاد می‌تواند عاملی برای شکل‌گیری خستگی و بی خوابی باشد؛ ضمن اینکه فرد خسته و بی‌خواب با کمبود شادی و انگیزه در زندگی رو‌به‌رو می‌شود. اینها تعدادی از نشانه های فرسودگی شغلی هستند.

اگر نشانه‌های فرسودگی شغلی را کتمان کنید، این مشکل روی روابط‌تان با کسانی که با آنها زندگی می‌کنند (مثلا فرزندان و همسر)‌ یا افراد دورتر یعنی دوستان و همکاران اثر می‌گذارد.

راهکارهای مؤثر برای پرهیز از فرسودگی چیست؟

زنان پرمشغله

زنان برای پرهیز از فرسودگی شغلی و داشتن جسم و روانی سالم در کنار روابطی مناسب و مطلوب به راهکارهایی نیاز دارند. یکی از این راهکارها، واگذاری مسئولیت‌ها به دیگران یا تفویض اختیار است. زمانی که کارها و وظایف میان افراد مختلف تقسیم می‌شود، فشار ناشی از آنها بین همه افراد تقسیم می‌گردد. باوجودِاین، برخی از زنان از واگذاری مسئولیت‌ها به دیگران و درخواست مشارکت و کمک از دیگران استقبال نمی‌کنند.

اگر چنین ویژگی‌هایی دارید، به این راهکارها عمل کنید:

۱. بله‌قربان‌گو نباشید

از «بله» گفتن به تمام درخواست‌های کاری و مسئولیت‌های مختلف در زندگی و کارتان خودداری کنید. نباید تمام کارها را بر عهده بگیرید، به‌ویژه مواردی که اصلا به چشم نمی‌آیند. بیشتر زنان در طول روز کارهای زیادی انجام می‌دهند که وقت و انرژی بسیاری را از آنها می‌گیرد؛ اما درظاهر کسی متوجه آنها نمی‌شود، مثلا جمع کردن لباس‌های کثیف، شستن و تا کردن آنها، و هماهنگی‌های مختلف برای مدیریت امور خانه و بیرون از خانه. اگر به همۀ کارهای ریزودرشت اطراف‌تان «بله» بگویید، یعنی به آرامش خود یک «نه» به بزرگیِ کره زمین گفته‌اید! پس هوای خودتان را داشته باشید.

۲. برای خود وقت بگذارید

همان‌طور که برای دکتر بردن، مراقبت‌های فردی و امور مختلف اعضای خانه وقت صرف می‌کنید، برای خودتان هم وقت بگذارید. زنان معمولا رسیدگی به خود را اولویت آخر قرار می‌دهند؛ این اشتباه است. باید برای ورزش و علائق‌تان زمانی را در نظر بگیرید و حداقل ۷ ساعت در شب بخوابید.

۳. معیارها و استانداردهای بیهوده را دور بیندازید

قبول کنید که هیچ‌کس نمی‌تواند از عهده انجام تمام کارها برآید؛ پس زمانی که بقیه اعضای خانواده برای کمک کردن پیش‌قدم می‌شوند، باید از پیشنهادشان استقبال کنید و از انتقاد کردن بپرهیزید، مثلا:

  • بگذارید فرزندان‌تان تخت‌خواب‌شان را به روش خودشان مرتب کنند؛
  • بعد از اینکه یکی از اعضای خانه ظرف‌ها را جمع‌وجور کرد، دوباره جاظرفی را مرتب نکنید؛
  • اگر همسرتان دقیقا همان اجناسی را که خواسته بودید از فروشگاه نخریده است، عصبانی نشوید و صرفا از او تشکر کنید.

آیا کمک گرفتن از دیگران نشانه ضعف است؟

کمک گرفتن از دیگران نشانه ضعف نیست. شلوغ‌ترین زندگی‌ها و پرمشغله‌ترین افراد هم می‌توانند با برنامه ریزی در مسیری درست و منطقی به حرکت درآیند؛ اما اگر دوست داشته باشید که تمام امور را به‌خوبی و به‌دور از فشار پیش ببرید، باید به فکر دریافت کمک باشید یا دست‌کم زمانی که به شما پیشنهاد کمک می‌شود، امتناع نکنید.

یادتان باشد که کمک گرفتن از دیگران نشانه ضعف نیست؛ بلکه نشانه وجود روحیه مدیریت قوی در فردی است که می‌تواند انجام هم‌زمان مسئولیت‌های مختلف را به‌خوبی مدیریت کند.

راهکارهای مقابله با اضطراب اجتماعی و کمرویی را در این مجموعه صوتی یاد بگیرید؛

تا بتوانید شبکه ارتباطات اجتماعی خود را تقویت کنید.


۸،۰۰۰ تومان

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 394 views بار دسته بندی : رشد و توسعه فردی تاريخ : 14 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها