بایروی چطور با انتقاد دیگران برخورد کنیم؟ - بایروی

شما به انتقاد چه عکس‌العملی نشان می‌دهید؟

اولین عکس‌العمل خیلی از ما خشم است. هیچ‌کس از اینکه به او گفته شود کارش را خوب انجام نداده، لذت نمی‌برد و خیلی از ما همه‌ی تلاش‌مان را می‌کنیم تا از هرگونه بازخورد منفی اجتناب کنیم.

با این حال وقتی با چشمان باز با انتقاد برخورد کنید، می‌توانید از آن برای بهتر شدن و رشد فردی و حرفه‌ای خود کمک بگیرید. هیچ کس کامل نیست، و انتقاد ممکن است نکته‌های باارزشی در خود داشته باشد که به شما در شناخت نقاط ضعف‌تان کمک کرده و باعث شود دفعه‌ی بعد عملکرد بهتری داشته باشید.

این مقاله به شما کمک می‌کند انتقاد منصافانه و غیرمنصفانه را از هم تشخیص دهید و یاد بگیرید چطور به آنها واکنش نشان دهید.

انتقاد منصفانه در مقابل انتقاد غیرمنصفانه

تفاوت‌های مهمی در نوع واکنش شما به انتقادات منصفانه و غیرمنصفانه وجود دارند، بنابراین ابتدا باید بتوانید این دو را از هم تشخیص دهید.

انتقاد منصفانه محترمانه و بدون تهدید منتقل می‌شود و بر روی اقداماتی که باید صورت گیرد تمرکز می کند و قصدش سرزنش کردن و مقصر دانستن فرد مقابل نیست. مثلا، بعد از ارائه‌ی پروپوزال، رئیس‌تان ممکن است به شما بگوید: «اسلایدها به اندازه‌ی کافی مفید نبودند، اگر روی آنها متن کمتری وجود داشت بهتر بود و باعث می‌شد مخاطبان به جای اینکه سعی کنند متن روی اسلایدها را بخوانند، بیشتر به حرف‌های شما دقت کنند. دفعه‌ی بعد بهتر است از عکس‌های بیشتر و متن‌های کمتری استفاده کنی.»

انتقاد غیرمنصفانه ممکن است به روشی بی‌رحمانه انتقال داده شود. در این نوع انتقاد معمولا از جملات کُلی استفاده شده و اغلب در مکانی عمومی و در مقابل افراد دیگر بیان می‌شود. با این حال، چیزی که باعث می‌شود انتقادی را غیرمنصفانه بنامیم، این است که وقتی آن را به صورت منطقی به چالش می‌کشیم، ناپدید می‌شود. مقاله‌ی ما در مورد برخورد با انتقاد غیرمنصفانه را ببینید تا نکات بیشتری درباره‌ی طرز مقابله با آن بیاموزید.

مدیریت انتقاد

وقتی از ما انتقاد می‌شود، در لاک دفاعی فرو می‌رویم. به هر حال، انتقاد یعنی یک جای کارمان اشتباه بوده است یا سطح عملکردمان در حد انتظار نبوده.

خبر خوب این است که هیچ‌کس کامل نیست و همه‌ی ما در جایی از زندگی‌مان اشتباه می‌کنیم. اگر هیچ‌وقت مرتکب اشتباه نشوید، احتمالا بدین معنی است که هیچ‌وقت تلاش نکردید از منطقه‌ی امن‌تان خارج شوید و ریسک‌پذیر باشید و این راه درستی برای بهبود مهارت‌ها و دستیابی به پیشرفت شغلی نیست.

در اینجا چند پاسخ سازنده به انتقاد منطقی را تشریح می‌کنیم:

رفتارتان را تغییر دهید: به انتقاد به عنوان فرصتی برای آموختن و بهتر شدن نگاه کنید. فردی که از شما انتقاد می‌کند معمولا دوست دارد در عملکرد شما بهبود حاصل شود. با ذهنی باز و پذیرا با این موقعیت برخورد کنید و از فرد مقابل سپاسگزار باشید که برای کمک به شما وقت گذاشته است. با این کار در مقابل وسوسه‌ی در لاک دفاعی فرو رفتن، مقاومت می‌کنید.

خود را از انتقاد جدا کنید: باید متوجه باشید که انتقاد در مورد کاری است که انجام داده‌اید یا حرفی که زده‌اید و نه در مورد شخصیت‌تان. سعی کنید احساسات شخصی‌تان را از انتقاد جدا کنید تا بتوانید حقیقت را در حرف طرف مقابل ببینید.

واقعا گوش کنید: حتما با دقت به حرف‌هایی که زده می‌شود گوش دهید. ممکن است فقط سر تکان دهید و وانمود کنید که موافق هستید، در حالی که در ذهن‌تان به این فکر می‌کنید که به محض اینکه حرف طرف مقابل تمام شد، شما چه جوابی به او بدهید. این کار با گوش دادن واقعی خیلی فرق دارد. شما باید با دقت گوش کنید تا دقیقا منظور آنها را متوجه شوید.

فورا پاسخ ندهید: همیشه برای جمع‌بندی افکارتان وقت بگذارید و قبل از اینکه حرفی بزنید آرامش خود را حفظ کنید. همیشه وقتی سریع جواب می‌دهیم، حرف‌هایی می‌زنیم که از گفتن آنها پشیمان خواهیم شد و این باعث می‌شود فردی غیرحرفه‌ای به نظر برسیم. اگر فکر می‌کنید که به بیشتر از چند دقیقه برای آرام شدن نیاز دارید، این را مطرح کنید. از آنها بخواهید که برای پاسخ دادن به شما وقت بدهند و اگر انتقاد را از طریق ایمیل دریافت کرده‌اید، فورا بعد از خواندن آن گزینه‌ی «جواب دادن» را انتخاب نکنید.

انتقاد را به زبان خودتان تکرار کنید: تکرار حرف‌های طرف مقابل از زبان خودتان، باعث می‌شود مطمئن شوید آنها را کاملا فهمیده‌اید. در اینجا از رویکردی غیرتهاجمی استفاده کنید. آرام بمانید و جملاتی را که گفته شده، از زبان خودتان و به روشی آرام و بدون تهدید تکرار کنید. ممکن است با این جملات شروع کنید: «خُب، اگر درست متوجه شده باشم، شما فکر می‌کنید که…»

حقایق را پیدا کنید: اگر فردی که از شما انتقاد می‌کند، منظورش را خیلی واضح و دقیق بیان نمی‌کند، از او سؤال بپرسید. باید حتما متوجه شوید که مشکل واقعی در کجاست. اگر رئیس‌تان می‌گوید: «من از آخرین گزارشت راضی نبودم.» حتما از او درباره‌ی جزئیات بیشتر و اینکه علت راضی نبودنش دقیقا چه چیزی بوده سؤال کنید.

به اشتباه خود اعتراف کنید: افرادی که به اشتباهات‌شان اعتراف می‌کنند مورد ستایش و احترام هستند. وقتی مسئولیت چیزی را که آن طور که شما انتظار داشتید پیش نرفته برعهده می‌گیرید، حرفه‌ای بودن و بالغ بودن خود را ثابت می‌کنید. اگر اشتباهی از شما سر زده، اعتراف کرده و عذرخواهی کنید. موافقت کردن با فردی که از شما انتقاد می‌کند فضایی سازنده و مملو از احترام دوطرفه به وجود می‌آورد.

از تجارب خود درس بگیرید: اگر از انتقاد منصفانه درس بگیریم، در بهبود عملکردمان کمک زیادی می‌کند. پس، کمی وقت بگذارید و به اتفاقی که افتاده و چیزی که فرد منتقد‌ گفته، فکر کنید. برای اصلاح موقعیت برنامه‌ریزی کنید و مراقب باشید تا دیگر همان اشتباه را تکرار نکنید.

سپاس‌گزار باشید: بعد از اینکه تجربه‌ای جدید آموختید، از فردی که وقت گذاشته و از شما انتقاد کرده تشکر کنید. همانطور که خیلی از افراد از دریافت انتقاد ناراحت و معذب می‌شوند، انتقاد کردن هم برای خیلی از افراد ناراحت کننده است. حتما به آنها توضیح دهید که انتقاد‌شان خیلی سازنده بوده است و شما از آن نکته‌های زیادی آموخته‌اید.

چگونه می‌توانید بر صدا و لحن و شیوه بیان خود مسلط‌تر شوید تا ارائه تاثیرگذارتری داشته باشید؟


۱۰،۰۰۰ تومان

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 417 views بار دسته بندی : مهارت های ارتباطی تاريخ : 23 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها