بایروی چگونه در محیط کار حرف‌مان را به گوش بقیه برسانیم؟ - بایروی

معمولا بسیاری از افراد شکایت می‌کنند که کسی در محیط کار به ایده‌های عالی آنها توجه نمی‌کند. مخصوصا زنان نسبت به مردان با مشکل بیشتری مواجه هستند. چرا از همین حالا شروع نمی‌کنید؟ خیلی زود دست به کار شوید و یاد بگیرید چطور دیگران را به شنیدن حرف‌هایتان علاقه‌مند کنید. مهم نیست چه نقشی در محیط کار دارید، گاهی اوقات واقعا باید رساتر صحبت کنید.

شیوه‌های برقراری ارتباط مؤثر، معرفی ایده‌ها و فهماندن منظورتان به دیگران در جلسات کاری، روش‌هایی هستند که با عمل به آنها می‌توانید به راحتی حرف‌تان را بزنید و عقایدتان را ابراز کنید. سنجیده سخن بگویید و دقت کنید چگونه می‌توانید ایده‌تان را به دیگران انتقال دهید. در این صورت می‌توانید مطمئن باشید آنها به شما گوش می‌دهند.

در این مطلب ۱۰ نکته به شما ارائه می‌کنیم که با عمل به آنها می‌توانید در برقراری ارتباط با دیگران مهارت بیابید و کاری کنید به حرف‌هایتان گوش بدهند.

۱. محکم صحبت کنید

اگر ایده‌‌ای عالی دارید، آن را طوری معرفی نکنید که انگار فقط یک پیشنهاد ساده است. این کار سبب می‌شود دیگران آن را کوچک یا بی‌ارزش بشمارند. از عباراتی مانند «فکر می‌کنم …» یا «این فقط عقیده‌ی من است، اما …» پرهیز کنید. کلماتی مانند «هوم»، «مثل» و «می‌دانید …» را به کار نبرید. به جای آن از عباراتی مانند «فکر می‌کنید تا فردا بتوانید آن را انجام دهید؟» و «لطفا تا فردا آن را انجام دهید» استفاده کنید.

۲. طوری صحبت کنید که قابل‌فهم باشد

واضح صحبت کنید و روی نکات مهم تأکید داشته باشید. اگر برای گروهی از افراد صحبت می‌کنید، کل افراد حاضر در محل را خطاب قرار دهید و فقط به یک نفر نگاه نکنید. حفظ تماس چشمی با مخاطبان بسیار ضروری است. قاطعانه صحبت کنید، اما حالت تهاجمی نداشته باشید. هرازگاهی برای تأکیدِ بیشتر، کمی مکث کنید. یک مکث کوتاه به شما کمک می‌کند افکارتان را جمع کنید و به مخاطب زمان می‌دهد روی آن‌چه گفته‌اید تأمل کند.

۳. صحبت‌تان باید حالت بحث و گفت‌وگو به خود بگیرد

هنگام صحبت کردن دیگران را هم در بحث شرکت دهید

معمولا مردم علاقه ندارند به یک سخنرانی طولانی گوش بدهند. هنگام معرفی ایده‌تان، از آنها دعوت کنید در بحث شرکت کنند. طوری حرف بزنید که دیگران ترغیب شوند از شما سؤال بپرسند و اطلاعات بیشتری درباره‌ی ایده‌تان کسب کنند. اگر به آنها زمان بدهید تا سؤالات‌شان را بپرسند، علاقه‌ی بیشتری به صحبت‌هایتان پیدا می‌کنند و با توجه بیشتری گوش می‌دهند. تا جایی که ممکن است آنها را درگیر کنید، اجازه بدهید نظرات‌شان را اعلام کنند و در بحث شرکت داشته باشند.

۴. از قبل آمادگی پیدا کنید

قبل از اینکه ایده‌تان را معرفی کنید، درباره‌ی برخی نکات و موضوعات مهم آن برنامه‌ریزی کنید. از یکی از همکاران مورد اعتمادتان کمک بگیرید و با او تمرین کنید تا آمادگی لازم را کسب کنید. از صحبت‌کردن‌تان فیلم بگیرید یا روبه‌روی آینه بایستید و صحبت کنید. واکنش‌های احتمالی دیگران را درباره‌ی ایده‌تان مجسم کنید. از زوایای دیگری این ایده را بررسی کنید. برخی از مهم‌ترین نکات معرفی این ایده‌ چیست؟ چه سؤالاتی ممکن است در واکنش به آن مطرح شود؟ چگونه به آن سؤالات پاسخ خواهید داد؟

۵. یکراست سرِ اصل مطلب بروید

قبل از هر چیز ابتدا نکات اصلی را به دیگران معرفی کنید، سپس به جزئیات بپردازید. هنگامی که با قدرت شروع می‌کنید، آنها برای گوش‌دادن به ادامه‌ی مطلب‌تان دلیل خواهند داشت. وقتِ هر کسی برایش ارزشمند است. همه در محیط کار به‌اندازه‌ی کافی با مسائلی مانند مهلت انجام کارها، جلسات بی‌پایان و مطالبات بی‌شمار درگیرند، بنابراین وقت آنها را با مسائل کم‌اهمیت تلف نکنید. شاید فکر کنید مسئله‌ی تمرکز هشت ثانیه‌ای باوری نادرست است (مایکروسافت مدتی پیش مطالعه‌ای منتشر کرد مبنی بر اینکه مدت‌زمان تمرکز فکری انسان در سال ۲۰۱۵ به ۸ ثانیه رسیده که این مقدار حتی از تمرکز یک ماهی‌قرمز کمتر است)، اما واقعیت این است که امروزه مردم به اندازه‌ای که لازم است روی موضوعات تمرکز نمی‌کنند و بیشتر از هر زمان دیگری به خلاصه‌گویی اهمیت می‌دهند. تا جایی که می‌توانید نکات ضروری و مهم مطلب را بیان کنید و حاشیه‌ نروید.

۶. هنگام صحبت‌ داد نزنید

اگر فکر می‌کنید برای اینکه صدایتان شنیده شود باید داد بزنید در اشتباهید. قدرتی که در صدای آرام هست در فریاد نیست. نجواها معمولا توجه بیشتری به خودشان جلب می‌کنند. اگر آرام و با صدای نرم صحبت کنید، دیگران مجبور می‌شوند برای شنیدن حرف‌تان سکوت کنند. البته توجه داشته باشید نباید آن‌قدر آرام صحبت کنید که دیگران به زور صدایتان را بشنوند. رسا بودن کلام در عین آرامش اهمیت زیادی دارد.

۷. بیشتر گوش بدهید

هنر گوش دادن تقریبا رو به زوال است. بسیاری از ما آن‌قدر درگیر رساندن صدایمان به گوش دیگران هستیم که فراموش می‌کنیم کمی سکوت کنیم و بشنویم آنها چه می‌گویند. کمی هم به حرف‌های دیگران گوش بدهید و ببینید چگونه واکنش نشان می‌دهند. به همان اندازه که صحبت می‌کنید به حرف دیگران گوش بدهید.

۸. به زبان بدن‌تان توجه کنید

یه زبان بدن‌تان توجه کنید

زبان بدن شما مانند کلمات‌تان و شاید حتی بهتر از آن قادر است منظورتان را برساند. به حرکات بدن‌تان دقت کنید. صاف بایستید یا بنشینید، دست‌به‌سینه نایستید و به چشمان دیگران نگاه کنید. از تکنیکِ دست‌های باز استفاده کنید و بی‌قراری و نگرانی را از خود دور کنید. با این کار هم بااعتمادبه‌نفس جلوه می‌کنید و هم تصویر مثبتی از خود ارائه می‌دهید. از زبان بدن فردی که در حال صحبت با او هستید الگوبرداری کنید. این کار می‌تواند نوعی اعتماد در مخاطب به‌وجود آورد. البته نباید این‌کار را طوری انجام بدهید که غیرطبیعی به نظر برسد و او بفهمد دارید آینه‌وار حرکاتش را تقلید می‌کنید.

۹. به زمان‌بندی توجه داشته باشید

اینکه چه زمانی ایده‌تان را ارائه می‌کنید بسیار مهم است. صبحِ اولین روز هفته، درست قبل از ناهار یا پایان روزِ کاری معمولا زمان خوبی برای معرفی ایده نیستند. هر محیط کاری در برخی از ساعاتِ روز بسیار شلوغ و گاهی بسیار خلوت و ساکت است. ساعات خلوتِ محیط کار برای معرفی ایده بسیار مناسب هستند. سعی کنید از این مزیت برای طرح ایده‌تان استفاده کنید.

۱۰. به خودتان اعتماد داشته باشید

این مورد از همه مهم‌تر است. هر چه بیشتر خودتان را باور داشته باشید، هنگام معرفی ایده‌تان اعتمادبه‌نفس بیشتری نشان خواهید داد. فکر نکنید دیگران متوجه نمی‌شوند؛ وقتی صحبت می‌کنید اعتمادبه‌نفس‌تان را در صدایتان می‌شنوند و آن را در زبان بدن‌تان می‌بینند. اگر فکر کنید عصبی هستید، واقعا این حالت به شما دست می‌دهد. برای مبارزه با این حالت، فقط چند لحظه در موضع قدرت بایستید. از لحاظ روان‌شناختی این کار شما را در چارچوب ذهنی درست قرار می‌دهد، به شما کمک می‌کند ذهن‌تان را آرام کنید و تمرکزتان را دوباره به دست بیاورید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 255 views بار دسته بندی : موفقیت شغلی و تحصیلی تاريخ : 26 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها