هرآنچه برای خرید ضدعفونی‌کننده دست باید بدانید

هرآنچه برای خرید ضدعفونی‌کننده دست باید بدانید
راهنمای مطالعه

    ضدعفونی‌کننده دست شوینده‌ای بدون نیاز به آبکشی است که درجا از میزان آلودگی دست‌ها می‌کاهد. اما نکاتی هست که باید برای خرید ضدعفونی کننده دست بدانید؛ با ما همراه باشید که اطلاعات مفیدی برایتان داریم.

    شست‌وشوی دست‌ها مهم‌ترین راه پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های عفونی است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC)، در درجه اول، روی شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون تأکید دارد؛ اما، بنا به توصیه همین مرکز، اگر جایی به آب و صابون دسترسی نداشتید، می‌توانید از ضدعفونی‌کننده دست، حاوی حداقل ۶۰ درصد الکل، استفاده کنید.

    بیایید با مروری بر انواع ضدعفونی‌کننده‌های دست شروع کنیم:

    انواع ضدعفونی‌کننده دست

    خرید ضدعفونی کننده دست - انواع

    ضدعفونی‌کننده‌های دست در انواع مختلفی تولید می‌شوند:

    • دستمال: این نوع ضدعفونی‌کننده‌ها معمولا در بسته‌های چندتایی عرضه می‌شوند؛ منتها، چون هر دستمال را باید پس از پاک‌کردن دست‌ها دور بریزید، برخلاف مثلاضدعفونی‌کننده‌های ژلی، دورریزدارند.
    • ژل: این نوع تقریبا برای همه آشناست، چون ژل‌ها رایج‌ترند. اغلب ژل‌های ضدعفونی‌کننده دست از الکل، پلی‌اکریلیک اسید (عامل ژل‌ساز) و روغن‌های گیاهی تشکیل می‌شوند و در حجم‌های مختلفی موجودند. مهم‌ترین ویژگی این نوع ضدعفونی‌کننده‌ها را می‌توان آسان‌مصرف‌بودن‌شان دانست. تنها مقدار نسبتا کمی برای ضدعفونی‌کردن دو دست کافی است؛ خیلی هم زود تبخیر می‌شوند.
    • اسپری: اسپری هم فرق چندانی با ژل نمی‌کند؛ تنها فرق این نوع ضدعفونی‌کننده‌ها با ژل در رقیق‌تربودن‌شان است.
    • فوم: ضدعفونی‌کننده‌ دست فومی هم داریم که به‌شکل کف از نازل خارج می‌شود.

    ضدعفونی‌کننده الکلی بخریم یا غیرالکلی؟

    ضدعفونی‌کننده‌های دست ازلحاظ نوع ترکیبات فعال مورداستفاده به دو دسته الکلی و غیرالکلی قابل‌تقسیم‌اند. CDC به استفاده از ضدعفونی‌کننده‌های الکلی توصیه کرده است. دانشنامه بریتانیکا تفاوت ضدعفونی‌کننده‌های الکلی و غیرالکلی را این‌طور توضیح می‌دهد:

    ضدعفونی‌کننده‌های فرمولاسیون‌شده بر پایه الکل بین ۶۰ تا ۹۵ درصد از الکل تشکیل می‌شوند. الکل مورداستفاده در این نوع ضدعفونی‌کننده‌ها معمولا به‌شکل اتانول، ایزوپروپانول یا n-پروپانول است. غلظت بالای الکل در ضدعفونی‌کننده‌های الکلی موجب تغییر ماهیت پروتئین‌ها و خنثی‌سازی مؤثر برخی انواع خاص میکروارگانیسم‌ها می‌شود. اما انواع غیرالکلی‌ بر پایه ضدعفونی‌کننده‌هایی چون بنزالکونیوم کلراید (BAC) یا ترکیبات آنتی‌میکروبی نظیر تریکلوزان فرمولاسیون می‌شوند. منتها WHO (سازمان جهانی بهداشت) و CDC برای ضدعفونی‌کننده دست بیشتر روی انواع الکلی تأکید دارند. ضدعفونی‌کننده‌های غیرالکلی به اندازه انواع پایه‌الکلی رایج نیستند؛ چراکه نه‌تنها WHO و CDC روی مصرف ضدعفونی‌کننده‌های الکلی تأکید دارند، بلکه گویا حرف‌وحدیث‌هایی هم درمورد برخی ترکیبات مورداستفاده در برخی ضدعفونی‌کننده‌های فاقد الکل مطرح است. ازجمله ترکیبات بحث‌برانگیز بعضا موجود می‌توان به تریکلوزان اشاره کرد که گفته می‌شود، می‌تواند دارای اثرات نامطلوبی روی سلامتی و محیط‌زیست باشد. 

    ازجمله سایر ترکیبات رایج در ضدعفونی‌کننده‌های دست می‌توان به نرم‌کننده‌ها (گلیسیرین)، عوامل غلظت‌ساز و نیز مواد معطر اشاره کرد. امروزه، برخلاف گذشته، اغلب ضدعفونی‌کننده‌های الکلی از نرم‌کننده‌هایی چون گلیسیرین، ویتامین E یا آلوئه‌ورا برخوردارند تا پوست دست‌ها براثر الکل خشک نشود.

    هنگام خرید ضدعفونی کننده دست یادتان باشد...

    خرید ضدعفونی کننده دست - نکات

    • ازلحاظ شکل و اندازه به‌راحتی در جیب یا کیف جا بگیرید: چون معمولا بیرون از منزل به ضدعفونی‌کننده دست نیاز پیدا می‌کنیم، پس طبیعتا هرچه‌قابل‌حمل‌تر، بهتر! ضدعفونی‌کننده‌های سایز بزرگ بیشتر برای استفاده در یک محل ثابت به‌درد می‌خورند.
    • از چفت‌وبست خوبی برخوردار باشد: هنگام خرید ضدعفونی‌کننده‌های ژلی یا اسپری‌فرم حتما دقت کنید که از چفت‌وبست محکم و مطمئنی برخوردار باشند تا براثر حرکت و جابه‌جایی در جیب یا کیف سرریز نشوند. درمورد دستمال‌های ضدعفونی‌کننده‌ هم نحوه بسته‌بندی باید به‌شکلی باشد که رطوبت دستمال کاملا حفظ شود.
    • حاوی حداقل ۶۰ درصد الکل بخرید: به‌گفته CDC، در تحقیقات زیادی روی ضدعفونی‌کننده‌های دست نشان داده شده که انواع حاوی ۶۰ تا ۹۵ درصد الکل از انواع با غلظت پایین‌تر یا غیرالکلی در نابودی جرم‌ها و آلودگی‌ها مؤثرترند.

    ضدعفونی‌کننده دست الکلی چقدر تأثیر دارد؟

    ضدعفونی‌کننده‌های دست الکلی قادرند، بسته به شرایط، به‌سرعت از تعداد میکروب‌های روی دست‌ها بکاهند، اما قادر به نابودی تمام انواع جرم‌ها و آلودگی‌ها نیستند.

    چرا؟ CDC می‌گوید آب و صابون در نابودی آلودگی‌هایی چون کریپتوزپوریدیوم، نوروویروس و کلستریدیوم دیفیسیل از ضدعفونی‌کننده‌های دست مؤثرتر است. البته که ضدعفونی‌کننده‌های دست هم درصورت استفاده صحیح قادرند بسیاری از انواع میکروب‌ها را به‌طرز خیلی مؤثری از بین ببرند، اما به شرط اینکه با مقدار کافی و طبق دستورالعمل استفاده شوند. درضمن، وقتی دست‌ها به‌وضوح چرک یا چرب باشند، از تأثیر ضدعفونی‌کننده‌های دست کاسته خواهد شد؛ به اضافه اینکه ضدعفونی‌کننده‌های دست در ازبین‌بردن برخی مواد شیمیایی مضر لزوما مؤثر نیستند. خلاصه که با محصولی مواجه‌ایم که برخی باکتری‌ها و ویروس‌ها را براثر تماس می‌کشد، قارچ‌ها را هم همین‌طور؛ اما روی همه انواع باکتری‌ها و ویروس‌ها مؤثر نیست. وقتی هم که دست‌ها براثر مثلا باغبانی یا آشپزی به‌وضوح کثیف و چرب شده باشند، ضدعفونی‌کننده دست طوری که باید کارساز واقع نخواهد شد، چراکه چرک زیاد دست‌ها مانع می‌شود.

    بنابراین، میزان تأثیرگذاری ضدعفونی‌کننده‌های دست به عواملی نظیر نحوه استفاده و نیز آسیب‌پذیری عفونت‌های موجود روی دست‌ها به ترکیبات فعال موجود در محصول بستگی دارد.

    حرف پایانی

    این روزها، به‌لطف، شیوع ویروس ناخوانده کرونا، ضدعفونی‌کننده‌های دست بازار خیلی خوبی پیدا کرده‌اند. اگر تابه‌حال با چنین محصولی آشنا نبودید، امیدواریم که این مطلب برایتان مفید بوده باشد. لطفا ما را به دوستان‌تان هم معرفی کنید و مطالب‌مان را در گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضوید، به اشتراک بگذارید؛ متشکریم. [see_also]19951[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید