۶ بهمن ۱۳۹۷، ۱۶:۴۲
کد خبر: 83184421
T T
۰ نفر
معاون بهزیستی: با تعریف جهانی 10 میلیون معلول داریم

تهران- ایرنا- معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی كشور گفت: در تعریف جهانی افراد دچار مشكلات روانی، سردردهای میگرنی، آسم یا آلرژی هم معلول محسوب می شوند و با این تعریف حدود 10 میلیون معلول در كشور داریم.

به گزارش ایرنا از سازمان بهزیستی كشور، حسین نحوی نژاد روز شنبه با اشاره مشكلات ناشنوایان افزود: با وجود اینكه تنها راه ارتباطی ناشنوایان در جامعه كه بتوانند حرف دلشان را بزنند یا از حقوق خود دفاع كنند، زبان اشاره است، نتوانسته ایم این زبان را در قانون جدید حمایت از حقوق معلولان وارد كنیم و از ضعف های اساسی قانون همین است.
وی ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی در سال 2011 حدود 15درصد جمعیت جوامع را معلول اعلام كرده است. بر اساس تعریف جوامع غربی حتی سردردهای میگرنی، آسم و آلرژی نیز در طبقه بندی معلولیت قرار گرفته است كه این موضوع اگر به ایران تعمیم داده شود، 10 میلیون نفر در كشور معلول محسوب می شوند.
وی اضافه كرد: اعلام این رقم علاوه بر بار فرهنگی منفی كه دارد موجب عقب نشینی افرادی كه متولی امر هستند خواهد شد. در صورتی كه در جوامع غربی به دلیل كفایت بیمه ها و مشخص بودن راهكارها، اعلام این رقم چندان وحشت آور نیست.
معاون توانبخشی سازمان بهزیستی كشور گفت: بر همین اساس، ملاك ما برای معرفی افراد دارای معلولیت، ناتوانی ظاهر و بارز شده ای است كه افراد را نیازمند خدمات توانبخشی، وسایل كمك توانبخشی، دریافت آموزش های خاص در كارگاه های ویژه، توجه به وضعیت اشتغال و بهبود وضعیت رفاهی و مواردی از این دست می كند.
نحوی نژاد خاطرنشان كرد: با این تعریف حدود دو درصد افراد جامعه ما یا به عبارتی یك میلیون و 560 هزار نفر، در سامانه شناسایی افراد دارای معلولیت ثبت شده اند.
وی افزود: در نظام جدید طبقه بندی معلولیت دیگر از آسیب یا ناتوانی افراد -كه در گذشته بر اساس ضعف، شدید و متوسط طبقه بندی می شد- صحبت نمی شود، بلكه به توانمندی فرد توجه می شود و اینكه در صورت پرورش توانایی های بالقوه این افراد، می تواند تا چه حد فرد مفیدی برای جامعه باشد.
وی، دسترسی را ركن اصلی توانمند سازی افراد دارای معلولیت دانست و افزود: مفهوم دسترسی برای معلولان فراتر از رمپ ها، آسانسورها یا مناسب سازی فضاهای شهری است. هدف ما این است كه معلول در شهرداری ها، بانك ها، ادارات مالیات، در پیشگاه قاضی و و دیگر اماكن، همه چیز را قابل دسترسی ببیند و بتواند با قاضی و منشی و دیگران ارتباط برقرار كند و از حق خود دفاع كند.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی كشور درباره بیماران روانی مزمن نیز گفت: در تعریف بیمار روانی اتفاق نظر وجود ندارد. فقط زمانی كه این بیماران توسط افراد سودجو اغفال می شوند یا بر اثر حمله های ناگهانی مرتكب جرایم سنگین می شوند، به بهزیستی ارجاع می شوند.
نحوی نژاد افزود: در صورتی كه قرار گرفتن این افراد در مراكز بهزیستی كه به منظور درمان و توانمند سازی راه اندازی شده اند، می تواند آسیب زا باشد و به سلامت جسمی و روحی دیگران لطمه وارد كند.
وی گفت: این دسته افراد مراجعان بالقوه محاكم هستند و ممكن است متشاكی شوند. شناسایی این موارد و شناسایی نحوه رفتار با آنان باید مورد توجه قرار گیرد.
وی درباره بكارگیری واژه های مختلف برای معلول افزود: كلمه به خودی خود بار مثبت یا منفی ندارد. به طور مثال اگر به جای معلول بگوییم «توان جو» خوب است، اما اگر به حقوق او توجه نشود هیچ تفاوتی ندارد. این فرهنگ باید جاری و ساری شود تا كسی به خود اجازه ندهد به معلول بی احترامی كند یا از وجود او سوء استفاده كند.
نحوی نژاد گفت: افراد دارای معلولیت كسانی هستندكه به گفته شهید فیاض بخش نه گوشی برای شنیدن، نه زبانی برای فریاد كشیدن و نه پایی برای فرار دارند و تنها پناه آنان نظام اسلامی و عدالت كسانی است كه از حقوق آنها دفاع می كنند.
اجتمام *9185 * 3063
۰ نفر