بایروی کتاب داستان کوتاه برای نوجوانان؛ ۶ داستان مهیج و سرگرم‌کننده - بایروی

نوجوانانِ عاشق کتاب از هیچ زمانی برای کتاب‌خواندن نمی‌گذرند. این نوجوانان لحظه‌شماری می‌کنند که فرصتی گیر بیاورند و ادامه کتاب موردعلاقه‌شان را بخوانند. بااین‌حال هرچقدر هم که عاشق کتاب باشید، ممکن است گاهی اوقات وقت کافی یا انرژی چندانی برای مطالعه کتابی قطور نداشته باشید. به همین خاطر در این مقاله ۶ کتاب داستان کوتاه برای نوجوانان را معرفی می‌کنیم.

۱. هیولایی صدا می‌زند

دکتر سارا بهروان

هیولایی که صدا میزند

نویسنده: پاتریک نس
مترجم: رباب پورعسگر
انتشارات: کتاب‌سرای تندیس
تعداد صفحه: ۱۸۴

«هیولایی صدا می‌زند» داستان زندگی کانر در کنار مادر بیمار و مادربزرگش است. کانر از زمان شروع معالجه مادرش، هر شب هیولایی را در خواب می‌بیند تا اینکه یک شب درست ۷ دقیقه پس از نیمه‌شب، وقتی از خواب می‌پرد صدای کسی را می‌شنود که در تاریکی او را صدا می‌زند. کانر خیال می‌کند این صدا متعلق به همان هیولای کابوس‌هایش است و دچار خیالات شده، اما این‌طور نیست؛ او هیولایی واقعی است که در حیاط‌خلوت ایستاده و از کانر می‌خواهد کار ترسناک و خطرناکی انجام بدهد.

«هیولایی صدا می‌زند» یک داستان کوتاه برای نوجوانان با درون‌مایه‌ای مهیج، ترسناک و خنده‌دار است.

ذهنت، دروغ‌های تسلی‌بخش را باور می‌کند در حالی که حقیقت‌های دردناکی که آن دروغ‌ها را ضروری می‌کنند را هم می‌داند و ذهنت برای باورکردن هر دوی آنها، مجازاتت خواهد کرد.

۲. ربایندگان مغز استخوان

ربایندگان مغز استخوان

نویسنده: شری دیملاین
مترجم: فرید وکیل‌زاده
انتشارات: شب‌خیز
تعداد صفحه: ۲۳۲

«ربایندگان مغز استخوان» ماجرای مردمی را روایت می‌کند که با گرمایش جهانی دنیای خود را ویران کرده‌اند و حالا در معرض شری بزرگ‌ترند؛ مردم بومی آمریکای شمالی به‌خاطر مغز استخوانشان شکار می‌شوند، چون مغز استخوان آنها کلید بازیابی چیزی است که بقیه مردم از دست داده‌اند: توانایی رؤیاپردازی. در این دنیای تاریک، فرنچی و همراهانش تلاش می‌کنند راهی طولانی را به‌سمت شمال برای رسیدن به سرزمین‌های قدیمی طی کنند تا خود را نجات دهند. بقا به‌معنای پنهان‌ماندن است، اما آنها نمی‌دانند که یکی از آنها راز شکست دزدان مغز استخوان را در خود دارد.

گاهی اوقات برای داشتن زندگی‌ای که ارزش زیستن دارد، همه‌چیز را به خطر می‌اندازی؛ حتی اگر خودت جزو کسانی نباشی که برای دیدن آن زنده خواهند بود.

۳. تبر

تبر

نویسنده: گری پائلسون
مترجم: متین پدرامی
انتشارات: سروش
تعداد صفحه: ۱۵۷

«تبر» یکی از مهیج‌ترین داستان های کوتاه برای نوجوانان است. در این کتاب انگیزشی زندگی نوجوانی به‌نام برایان روایت می‌شود که پس از جدایی پدر و مادرش از یکدیگر با هواپیمایی تک‌موتوره به دیدار پدرش می‌رود، اما مرگ خلبان حین پرواز منجر به سقوط هواپیما در بیابان‌های کانادا می‌شود. برایان باید به‌تنهایی با لباسش و تبری که مادرش به او هدیه داده است سر کند. او به‌مرور یاد می‌گیرد که پناهگاه بسازد، آتش درست کند و غذا گیر بیاورد. برایان در بستر این اتفاق به پختگی می‌رسد و درک بیشتری از خود و والدینش پیدا می‌کند.

مهم‌ترین قانون بقا این بود که احساس تأسف برای خودت کارساز نبود.

۴. دختر انار

دختر انار

نویسنده: ایشا سعید
مترجم: فاطمه پارسا
انتشارات: پرتقال
تعداد صفحه: ۲۱۱

«دختر انار» داستان اَمَل را نقل می‌کند، دختری پاکستانی که رؤیاهای بزرگی دارد اما یک روز که برای خرید به بازار می‌رود، اتفاقی به یکی از اعضای خانواده حاکم دهکده توهین می‌کند. این اتفاق تغییر بزرگی را در سرنوشت او رقم می‌زند. «دختر انار» نماد دخترانی است که در پاکستان و کشورهای سراسر جهان در برابر بی‌عدالتی می‌ایستند و برای به‌دست‌آوردن آزادی و حقوق خود می‌جنگند. خواندن این کتاب را به همه دختران نوجوان توصیه می‌کنیم.

تغییر – مهم نیست که چقدر خوب و ضروری باشد – بهایی دارد.

۵. یک پیاده‌روی طولانی تا آب

یک پیاده‌روی طولانی تا آب

نویسنده: لیندا سو پارک
مترجم: پونه افتخاری یکتا
انتشارات: پرتقال
تعداد صفحه: ۱۱۴

«یک پیاده‌روی طولانی تا آب» روایتگر ماجرای ۲ نوجوان است: دختری به‌نام نیا در سال ۲۰۰۸ و پسری به‌نام سَلوا در سال ۱۹۸۵. نیا مجبور است برای تهیه آب روزی ۲ بار و هر بار به‌مدت ۲ ساعت پیاده‌روی کند تا بتواند به برکه برسد. سَلوا پناه‌جویی است که در پی خانواده‌اش است و دنبال محلی امن برای اقامت می‌گردد. سَلوا در این راه سختی‌های بسیاری را از سر می‌گذراند، از تنهایی گرفته تا مواجهه با حیوانات درنده. داستان پیش می‌رود تا اینکه زندگی سَلوا به‌شیوه‌ای تکان‌دهنده با زندگی نیا در هم می‌آمیزد. این کتاب بر اساس زندگی واقعی سَلوا دوت نوشته شده است.

اگر زمانی زندگی چهره سخت و زشتش را نشانتان داد، صبور باشید. با پشتکار و پیگیری و نه با جازدن، از پس آن برمی‌آیید. فرار از مشکلات بسیار کمتر از اُمید و مقاومت خوشحالی در پی خواهد داشت.

۶. پیش از آن پایان

before-the-end

نویسنده: جکلین وودسون
مترجم: شهلا انتظاریان
انتشارات: شهر قلم
تعداد صفحه: ۲۱۶

پس از دورانی شیرین، حالا زندگی برای زِدجِی رنج‌‌آور شده است. پدرش که یکی از ستارگان مشهور و بااستعداد فوتبال حرفه‌ای بوده است و میلیون‌ها طرف‌دار در سراسر دنیا دارد، حالا در به‌خاطرسپردن مسائل دچار مشکل شده است و به‌ نظر می‌رسد که تمام مدت عصبانی است. حالا زدجی در فکر راهی است که بتواند روزهای باشکوه گذشته را برای پدرش تکرار کند.

او قهرمان من نیست، او پدر من است؛ به این معنی که او همه‌چیز من است.

نوبت شماست

در این مقاله ۶ کتاب داستان کوتاه برای نوجوانان را معرفی کردیم که خواندن آنها حتی می‌تواند برای افراد بزرگ‌سال هم دل‌چسب باشد. شما هم در قسمت دیدگاه‌ها، درباره یکی از جذاب‌ترین داستان های کوتاه برای نوجوانان که تابه‌حال خوانده‌اید برای ما بنویسید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 214 views بار دسته بندی : سبک زندگی تاريخ : 5 ژانویه 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها