بایروی کتاب های تالکین؛ ۸ کتاب از خالق ارباب حلقه ها - بایروی

کمتر کسی پیدا می‌شود که به ادبیات و سریال‌های فانتزی و حماسی علاقه داشته باشد، ولی نام ارباب حلقه‌ها و هابیت‌ را نشنیده باشد این دو از شاهکارهای جی آر آر تالکین نویسنده فقید انگلیسی هستند. تالکین جهان را با داستان‌های فانتزی مدرن آشنا کرد. در این مقاله، مرور کوتاهی بر زندگی و کارنامه کاری او داریم. اگر از طرف‌داران ارباب حلقه‌ها و هابیت هستید، این معرفی مخصوص شماست.

زندگی‌نامه جی آر آر تالکین

جان رونالد روئل تالکین را با نام جی ار ار تالکین و داستان‌های فوق‌العاده‌اش می‌شناسیم. تالکین ژانویه ۱۸۹۲ در بلوموفنتین آفریقای جنوبی متولد شد. او که اصالتی انگلیسی داشت، در ۴سالگی پس از مرگ پدرش همراه سایر اعضای خانواده‌اش به بیرمنگام بازگشت. تالکین در کالج اکستر آکسفورد تحصیل کرد. عمده فعالیت‌های او در حوزه آکادمیک بودند و در این راستا از ۱۹۲۰ تا ۱۹۵۹ در دانشگاه‌های لیدز و آکسفورد به تدریس زبان و ادبیات انگلیسی مشغول بود. او با نوشتن «هابیت‌» در سال ۱۹۳۷ به شهرت رسید و محبوبیتش با داستان جذاب و پرطرف‌دار ارباب حلقه‌ها به اوج رسید. تالکین را پدر ادبیات فانتزی مدرن می‌دانند. او در سال ۱۹۷۲ نشان شوالیه والامقام امپراتوری بریتانیا را دریافت کرد. تالکین پس از سال‌ها فعالیت ادبی ارزشمند در سال ۱۹۷۳ در همپشایر انگلستان درگذشت.

۱. هابیت

هابیت از کتاب‌های جی آر آر تالکین

مترجم (پیشنهاد کاربران): رضا علیزاده
انتشارات (پیشنهاد کاربران): روزنه
تعداد صفحه: ۴۳۲

«هابیت» داستان سفری ماجراجویانه برای پیداکردن گنجی مهم است. گاندولف جادوگری پیر است که این سفر پرخطر را برای نجات جهان برنامه‌ریزی می‌کند. او بیلبو بَگینز را که هابیت است با خودش به این سفر می‌برد. بیلبو که زندگی آسوده‌ای در کنار هابیت‌های دیگر دارد، نمی‌داند با همراهی او در این سفر چه ماجراهایی پیش رویش است. سال ۲۰۱۲ بر اساس این داستان، سه‌گانه‌ای سینمایی با همین عنوان به‌کارگردانی پیتر جکسون ساخته شد.

روزی روزگاری یک هابیت در سوراخی توی زمین زندگی می‌کرد. نه از آن سوراخ‌های کثیف و نمور که پر از دُم کرم است و بوی لجن می‌دهد، و باز نه از آن سوراخ‌های خشک و خالی و شنی که تویش جایی برای نشستن و چیزی برای خوردن پیدا نمی‌شود؛ سوراخ، از آن سوراخ‌های هابیتی بود، و این یعنی آسایش.

۲. سه‌گانه ارباب حلقه‌ها

ارباب حلقه‌ها از کتاب‌های جی آر آر تالکین

مترجم (پیشنهاد کاربران): رضا علیزاده
انتشارات (پیشنهاد کاربران):
روزنه
تعداد صفحه:
جلد اول ۵۸۴، جلد دوم ۴۷۲، جلد سوم ۵۷۵

از میان مجموعه کتاب های تالکین ارباب حلقه‌ها محبوب‌ترین و معروف‌ترین اثر تالکین است. این اثر مجموعه‌ای سه‌جلدی با عنوان‌های «یاران حلقه»، «دو برج» و «بازگشت شاه» است. این کتاب ادامه داستان هابیت‌ و حلقه‌ای است که بیلبو بَگینز اتفاقی پیدا می‌کند. ارباب تاریکی به دنبال این حلقه و رسیدن به اهداف شومش است و یاران حلقه در تلاش‌اند تا با اتحاد خود مانع پیروزی تاریکی‌ها شوند. پیتر جکسون سال ۲۰۰۱ اولین قسمت از مجموعه ۳قسمتی «ارباب حلقه‌ها» را ساخت تا عنوان جاه‌طلبانه‌ترین و پرفروش‌ترین فیلم سینمایی را از آن فیلمش کند. مجموعه «ارباب حلقه‌ها» موفق به دریافت ۱۷ اسکار در بخش‌های مختلف شد تا همچنان در صدر بهترین‌های زمان خود باشد.

وحشت بر پى‌پین و مرى چیره شد و آنان خود را به روى زمین انداختند. سام خود را به پهلوى فرودو چسباند؛ فرودو کمتر از دوستانش وحشت‌زده نبود؛ چنان به خود مى‌لرزید که انگار به‌شدت سردش بود، ولى وحشتش با وسوسه‌اى ناگهانى براى به انگشت کردن حلقه فروخورده شد. میل به این کار بر او استیلا یافت و او دیگر نمى‌توانست به چیز دیگرى فکر کند.

۳. فرزندان هورین

فرزندان هورین از کتاب‌های جی آر آر تالکین

مترجم (پیشنهاد کاربران): سید ابراهیم تقوی، رضا علیزاده
انتشارات (پیشنهاد کاربران):
روزنه
تعداد صفحه:
۴۳۲

ماجرای این کتاب قبل از داستان «هابیت» و «ارباب حلقه‌ها» رخ می‌دهد. داستان به زمانی برمی‌گردد که هورین برای اولین‌ بار به ارباب تاریکی‌ اعلام جنگ می‌کند و همراه پسرانش علیه او به پا می‌خیزد. پس از مرگ تالکین، پسرش (کریستوفر تالکین) این کتاب را جمع‌آوری و تکمیل کرد. اگر از طرف‌داران «هابیت‌» و «ارباب حلقه‌ها» هستید، بی‌شک از خواندن این کتاب هم لذت می‌برید.

روزی هورین و هور با گروهی از دیده‌وران همراه بودند که در کمین اورک‌ها گرفتار آمدند و پراکنده شدند و دو برادر از تعقیب اورک‌ها به سوی گدار بریتیاخ گریختند. اگر به‌سبب قدرت اولمو نبود که هنوز در سیریون پابرجا بود، کشته یا اسیر می‌شدند و آورده‌اند که مِهی از رودخانه برخاست و آنان را از چشم دشمنان پنهان ساخت و آن دو از راه بریتیاخ به دیمبار گریختند.

۴. سیلماریلیون

سیلماریلیون از کتاب‌های جی آر آر تالکین

مترجم (پیشنهاد کاربران): رضا علیزاده
انتشارات (پیشنهاد کاربران):
روزنه
تعداد صفحه:
۶۲۵

سیلماریل‌ها ۳ جواهر هستند که اِلف‌ها ساخته‌اند، اما اکنون در دست ارباب تاریکی در قلعه‌ای نگهداری می‌شوند. فئانور که باهوش‌ترین اِلف است برای دوباره به‌دست‌آوردن این جواهرات علیه ارباب تاریکی‌ شورش می‌کند و جنگی خونین میان او و ارباب تاریکی درمی‌گیرد.

اگرچه برآمدن چشمه در برابر آفتاب شادی‌بخش است، سرمنشأ آن از چاه‌هایِ اندوهِ ناپیموده‌ای است که در بنیاد زمین واقع است.

۵. ماجراهای تام بامبادیل

ماجراهای تام بامبادیل از کتاب‌های جی آر آر تالکین

مترجم (پیشنهاد کاربران): رضا کیامحمدی
انتشارات (پیشنهاد کاربران):
روزنه
تعداد صفحه:
۱۶۰

این کتاب مجموعه‌ای از ۱۶ شعر تالکین درباره سرزمین میانه و داستان‌ها و شخصیت‌هایش است. ۳ شعر از این مجموعه به تام بامبادیل مربوط می‌شود که قلمرویی در جنگل دارد. او زندگی آسوده‌ای را از سر می‌گذراند و اصراری به مبارزه با ارباب تاریکی ندارد. اینکه این موجود مرموز از نژاد انسان، اُرک، دورف، اِلف یا هابیت نیست، داستان را جذاب‌تر می‌کند.

تام بامبادیل پیرمرد شوخ و شادیست
چکمه‌هایش زرد و پیراهنش لاجوردیست
کمربندش سبز و شلوارکش چرمین
کلاه بلندش به پر قو آراستین
او زندگی می‌کرد زیر تپه‌ای که بر آن
ویتیویندل از چمنزار به‌سوی دره جار بود و روان
تام پیر هنگام تابستان در میان علفزار
می‌دوید از پی سایه‌ها به دنبال آلاله‌ها در گشت‌و‌گذار
قلقلک می‌داد زنبور‌ها را که وزوز می‌کردند میان گل‌ها
در کنار آب می‌نشست ساعت‌ها و ساعت‌ها

۶. درخت و برگ

درخت و برگ از کتاب‌های جی آر آر تالکین

مترجم (پیشنهاد کاربران): مراد فرهادپور
انتشارات (پیشنهاد کاربران):
روزنه
تعداد صفحه:
۲۵۲

این اثر شامل ۳ داستان کوتاه تخیلی از تالکین است که بیش‌از‌پیش ما را با دنیای خیالی او و اسطوره‌های نمادینش آشنا می‌کند. داستان اول درباره نقاشی به‌نام نیگل است که زندگی او الهام‌گرفته از زندگی خود تالکین است. داستان دوم گفت‌وگویی جذاب درباره اسطوره‌هاست و داستان سوم روایت حماسه مالدون از دیگر داستان‌های حماسی تالکین است.

نیگل نقاش بود، اما نقاشی نه‌چندان موفق؛ تا حدودی به این خاطر که مشغله‌های بسیار داشت. بیشتر آنها در نظرش جز دردسر چیزی نبودند، ولی آنها را به نحو احسن انجام می‌داد به‌ویژه هنگامی که نمی‌توانست از سر بازشان کند.

۷. قصه‌های ناتمام‬

قصه‌های ناتمام از کتاب‌های جی آر آر تالکین

مترجم (پیشنهاد کاربران): رضا علیزاده
انتشارات (پیشنهاد کاربران):
روزنه
تعداد صفحه:
۸۷۴

«قصه‌های ناتمام» مجموعه‌ای از داستان‌هاست که عمر تالکین به تمام‌کردنشان قد نداد. کریستوفر تالکین در این کتاب مجموعه‌ای از دست‌نوشته‌های پدرش را که همگی مربوط به آینده سرزمین میانه و شخصیت‌هایش می‌شوند جمع‌آوری کرده است. اگر از دوستداران داستان‌های تالکین باشید و همه داستان‌هایش را خوانده باشید، این کتاب مخصوص شماست.

با گذشت سالیان، زندگانی مردمِ پیشین هیت‌لوم، بازماندگان اِلف‌ها و آدم‌ها پیوسته سخت‌تر و خطرناک‌تر می‌شد. زیرا چنان که در جای دیگر آمده است، مورگوت عهد خود را با شرقی‌هایی که کمربستهٔ خدمت او بودند، شکست، و زمین‌های بارور بلریاند را از آنان که چشم و دل در گروش داشتند، دریغ کرد، و این مردمان پلید را به هیت‌لوم روانه ساخت و فرمان داد که همان‌جا مسکن کنند.

۸. راورندوم

راورندوم از کتاب‌های جی آر آر تالکین

مترجم (پیشنهاد کاربران): مسعود ملک‌یاری
انتشارات (پیشنهاد کاربران):
پرتقال
تعداد صفحه:
۱۰۴

«راورندوم» برگرفته از یک اتفاق واقعی در خانواده تالکین است. داستان از این قرار است که مایکل، پسر بزرگ خانواده، در کودکی یک سگ عروسکی داشته است که آن را از شدت علاقه از خود جدا نمی‌کند تا اینکه عروسک خیلی عجیب گم می‌شود. تاکین با الهام از این اتفاق داستان یک سگ واقعی را روایت می‌کند که جادوگری او را به عروسک تبدیل می‌کند. مخاطب این اثر نوجوانان هستند اگرچه خواندن آن برای دوستداران تالکین خالی از لطف نخواهد بود.

من کاری جز فرار از دورانی که یک سگ بودم، نکردم و به فرار و این‌ور‌ و آن‌ور رفتن ادامه دادم تا اینکه در صبحی قشنگ، صبحی خیلی قشنگ که نور خورشید را روی چشمانم حس می‌کردم، به‌خاطر تعقیب‌کردن یک پروانه از لبه دنیا به پایین پرت شدم.

شما بگویید

چقدر با دنیای خیالی و حماسی تالکین آشنایی دارید؟ کتاب های تالکین را دوست دارید یا فیلم‌هایی که بر اساس داستان‌های او ساخته شده‌اند؟ تجربه خود از خواندن آثار تالکین را در قسمت دیدگاه‌ها برایمان بنویسید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 202 views بار دسته بندی : سبک زندگی تاريخ : 7 آگوست 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها