بایروی کیک خیس شکلاتی؛ طرز تهیه همراه با نکات طلایی - بایروی

کیک خیس شکلاتی فوق العاده خوشمزه و از آن کیک‌هایی است که می‌توان به جرئت گفت صدها هزار بار درست شده و همیشه طرف‌داران بسیاری داشته است. کیک خیس شکلاتی با طعم کاکائو به ساده‌ترین و بی‌دردسرترین روش ممکن آماده می‌شود. به همین دلیل این کیک برای وقت‌هایی که عجله دارید و می‌خواهید کیک بپزید، ایدئال است. اگر شما هم می‌خواهید طرز تهیه کیک خیس شکلاتی را بیاموزید و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید، در این مقاله با ما همراه شوید.

طرز تهیه کیک خیس شکلاتی

زمان آماده سازی: ۱۵ دقیقه
زمان پخت: ۳۰ دقیقه
برای ۱۲ نفر

مواد لازم

  • یک‌ و سه‌چهارم فنجان آرد چندمنظوره؛
  • ۲ فنجان شکر سفید دانه ریز؛
  • سه‌چهارم فنجان پودر کاکائوی تلخ؛
  • ۱٫۵ قاشق غذاخوری جوش شیرین؛
  • سه‌چهارم قاشق چای‌خوری نمک؛
  • ۲ عدد تخم‌مرغ بزرگ؛
  • ۱ فنجان دوغ (به‌جای دوغ می‌توانید ۱ قاشق غذاخوری سرکه سفید داخل فنجانی بریزید و باقی فنجان را از شیر پر کنید. ۵ دقیقه بعد که ترکیب غلیظ شد، می‌توانید از آن استفاده کنید)؛
  • نصف فنجان کره ذوب‌شده؛
  • ۱ قاشق غذاخوری عصاره وانیل؛
  • ۱ فنجان قهوه داغ (یا ۲ قاشق غذاخوری قهوه فوری در ۱ فنجان آب جوش).

مراحل تهیه

  1. فر را روشن و تا دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت (۱۷۶ درجه سلسیوس) گرم کنید. کف ۲ قالب گرد ۳سانتی‌متری را چرب کنید، آرد بزنید (البته بهتر است به‌جای آرد، از پودر کاکائو استفاده کنید) و با کاغذ روغنی بپوشانید.
  2. آرد،‌ شکر، کاکائو، جوش شیرین و نمک را با سرعت کم مخلوط‌کن به‌مدت ۱ دقیقه مخلوط کنید.
  3. تخم‌مرغ، دوغ، کره آب‌شده و عصاره وانیل را با هم ترکیب کنید و با سرعت متوسط حدود ۳۰ ثانیه هم بزنید تا ترکیب شکل خمیر به خود بگیرد. سپس لحظه‌ای صبر کنید و موادی را که به دیواره‌های ظرف مخلوط‌کن چسبیده‌اند با قاشق جمع کنید و ۱۵ ثانیه دیگر مواد را مخلوط کنید. درنهایت باید خمیر یکدستی حاصل شود.
  4. خمیر را از ظرف مخلوط‌کن دربیاورید و به‌کمک کفگیر درون قهوه داغ بریزید تا از حالت سفتی درآید و روان شود.
  5. خمیر را به ۲ قسمت مساوی تقسیم کنید و هر قسمت را درون یکی از قالب‌های کیک آماده‌شده‌ بریزید. سپس قالب‌ها را به‌مدت ۲۳ تا ۲۵ دقیقه در طبقه میانی فر قرار دهید.
  6. قالب‌های کیک را از فر بیرون آورید و ۱۵ دقیقه صبر کنید تا کیک کمی خنک شود، سپس با چاقوی مخصوص کره دورتادور کیک‌ها را از قالب‌ها جدا کنید و آنها را با کاغذ روغنی زیرشان روی توری خنک‌کننده کیک بگذارید. برای اینکه بتوانید به‌راحتی کیک‌ها را روی توری خنک‌کننده کیک قرار دهید، ابتدا توری را روی قالب‌ها بگذارید و قالب و توری را با هم برگردانید و چند ضربه آرام به ته قالب بزنید. قبل از تزئین کیک، باید اجازه دهید کاملا خنک شود.

ارزش غذایی کیک خیس شکلاتی

در این جدول، ترکیبات و مواد مغذی این کیک خیس شکلاتی فوق‌العاده خوشمزه را مشاهده می‌کنید:

مواد مغذی مقدار
کالری ۳۸۴ کیلوکالری
کربوهیدرات ۷۲ گرم
پروتئین ۵ گرم
چربی ۱۱ گرم
چربی‌های اشباع‌شده ۶ گرم
چربی‌های چنداشباع‌شده ۱ گرم
چربی‌های تک‌اشباع‌شده ۳ گرم
چربی‌های ترانس ۰٫۳ گرم
کلسترول ۵۱ میلی‌گرم
سدیم ۳۳۸ میلی‌گرم
پتاسیم ۱۳۸ میلی‌گرم
فیبر ۴ گرم
شکر ۵۰ گرم
ویتامین A IU ۳۲۴
کلسیم ۵۳ میلی‌گرم
آهن ۲ میلی‌گرم

 

نکات کیک خیس شکلاتی

یک برش کیک خیس شکلاتی

برای یادگیری طرز تهیه کیک شکلاتی خیس حرفه ای باید به نکات و ترفندهایی توجه کنید که معمولا شیرینی‌پزهای حرفه‌ای به کار می‌گیرند:

  • حتما از دستور تهیه‌ مناسبی استفاده کنید تا کیک عالی از کار درآید.
  • مواد را دقیق و با استفاده از ترازوی آشپزخانه وزن کنید.
  • مواد کیک را بیش از حد هم نزنید. این کار کیک را لاستیکی می‌کند و طعم خوب آن را از بین می‌برد.
  • برای تشخیص دمای مناسب پخت کیک،‌ حتما از دماسنج استفاده کنید. آب موجود در کیک در دمای ۱۰۰ درجه به‌سرعت بخار می‌شود و رطوبت کیک‌ از بین می‌رود و احتمال سوختن آن افزایش می‌یابد. بنابراین مراقب دمای فر باشید.
  • به‌جای استفاده از آرد،‌ می‌توانید از پودر کاکائو استفاده کنید. بیشتر مواقع کمی از آرد به کیک پخته‌شده می‌چسبد و به‌صورت نقاط سفید خود را نشان می‌دهد.
  • قبل از اینکه کیک آماده‌شده را روی توری خنک‌کننده کیک قرار دهید، روی توری کاغذ روغنی بگذارید تا کیک به توری نچسبد.
  • می‌توانید از قهوه فوری بدون کافئین هم استفاده کنید. برای حل‌کردن آن از آب جوش ساده استفاده کنید و نگران طعم نهایی کیک نباشید. کیک شما باز هم خوشمزه خواهد بود.
  • برای پخت این کیک از قالب‌های ۳ در ۳۳ سانتی‌متری هم می‌توانید استفاده کنید و کیک را به‌مدت ۳۵ تا ۴۵ دقیقه در دمای ۳۲۵ درجه فارینهایت (۱۶۳ درجه سلسیوس) بپزید. البته از دقیقه ۳۵ به‌بعد مدام کیک را بررسی کنید که نسوزد.
  • دوغ یکی از بهترین مواد تهیه کیک خیس است. این ماده پر از امولسیفایر طبیعی است. آب و چربی معمولا یکدیگر را دفع می‌کنند، اما امولسیفایر از جداشدن آنها از هم جلوگیری می‌کند. درنتیجه کیک نهایی نرم، خیس و ترد خواهد بود. در ضمن امولسیفایر حباب‌های هوا را به‌جای شناورشدن، در خمیر معلق نگه می‌دارد و باعث می‌شود کیک پف‌دار شود. برای بهترین نتیجه، دوغ را از مواد تهیه کیک حذف نکنید. اما اگر مجبور به حذف دوغ بودید، می‌توانید از خامه ترش، ‌ماست یا جایگزین‌های غیرلبنی مانند شیر بادام استفاده کنید.

سوالات رايج

۱. آیا طعم قهوه در این کیک شکلاتی حس می‌شود؟

بدون تردید خیر. مطمئن باشید طعم قهوه در آن حس نمی‌شود. قهوه فقط طعم شکلات کیک را غلیظ‌تر و رنگ آن را تیره‌تر می‌کند. استفاده از پودر کاکائو به‌تنهایی چنین طعم و رنگ مطلوبی ایجاد نمی‌کند.

۲. چرا در کیک شکلاتی از آب در حال جوش یا قهوه داغ استفاده می‌شود؟

قهوه یا آب داغ موجب بازشدن پودر کاکائو و انتشار طعم آن می‌شود، به همین دلیل کیک شکلاتی خوشمزه‌تر می‌شود.

۳. چرا در این کیک از بیکینگ‌پودر استفاده نمی‌شود؟

جوش شیرین نوعی عامل ورآورنده و قوی‌تر از بیکینگ‌پودر است و وقتی از مواد اسیدی مانند دوغ، پودر کاکائو و قهوه استفاده می‌کنید، دیگر به بیکینگ‌پودر نیازی ندارید. در ضمن جوش شیرین رنگ کیک را بهتر قهوه‌ای می‌کند و طعم بهتری به آن می‌دهد.

۴. آیا می‌توانیم با این مقدار مواد مخصوص کیک خیس شکلاتی، کیک فنجانی (کاپ‌کیک) درست کنیم؟

بله. برای تهیه کیک فنجانی چند قالب مافین بردارید و درون آنها کاغذ مخصوص پخت کاپ‌کیک قرار دهید. سپس از مواد آماده‌شده کیک شکلاتی درون هرکدام تا نیمه بریزید. قالب‌ها را در فر به‌مدت ۱۸ تا ۲۲ دقیقه در دمای ۳۷۵ درجه فارنهایت (۱۹۰ درجه سلسیوس) بگذارید تا بپزند. با این مقدار از مواد کیک خیس شکلاتی می‌توانید ۲۴ عدد کیک فنجانی یا ۴۸ عدد مینی‌کیک فنجانی آماده کنید.

۵. آیا می‌توان این کیک را فریزری کرد؟

خوشبختانه این کیک خوش‌طعم را می‌توان چند روز قبل از مهمانی پخت و آماده کرد و در فریزر قرار داد. وقتی کیک خنک شد، آن را درون پوشش پلاستیکی قرار دهید و در فریزر بگذارید. چند ساعت قبل از مصرف،‌ کیک را از فریزر بیرون آورده و بگذارید یخ آن در دمای اتاق آب شود.

کیک آماده‌شده را در یخچال نگه ندارید، زیرا کیک بوی نا می‌گیرد و طعم خوب خود را از دست می‌دهد. کیک یخ‌زده حاوی خامه کرده‌ای را می‌توانید در دمای اتاق تا ۳ روز نگه دارید.

۶. آیا می‌توان چند مدل کیک خیس شکلاتی تهیه کرد؟

بله. می‌توان انواع متفاوتی از کیک‌ خیس شکلاتی تهیه کرد، مثلا:

  • کیک خیس وانیلی: می‌توانید برای درست‌کردن کیک خیس شکلاتی از وانیل هم استفاده کنید.
  • کیک پرتقال شکلاتی: اگر از ترکیب پرتقال و شکلات لذت می‌برید، می‌توانید کیک خیس پرتقال شکلاتی هم درست کنید.

۷. آیا می‌توان کیک شکلاتی خیس بدون فر درست کرد؟

بله. خوشبختانه می‌توان با استفاده از قابلمه مناسب و اجاق گاز، این کیک خوشمزه را بدون فر هم درست کرد.

کلام آخر

کیک‌های خیس شکلاتی بسیار نرم‌ و لطیف‌تر از کیک‌های ساده‌اند. با درست‌کردن این نوع کیک می‌توانید عصرانه دلپذیری کنار خانواده و دوستانتان نوش جان کنید. شما هم اگر تجربه‌ای در پخت این نوع کیک‌ها دارید، خوشحال می‌شویم آن را با ما در میان بگذارید.

کتاب الکترونیکی رازهای زیبایی

به کمک یافته‌های علمی به‌طور صحیح از پوست خود مراقبت کنید در هر سنی پوستی زیبا و جذاب داشته باشد.
به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 230 views بار دسته بندی : سبک زندگی تاريخ : 27 می 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها