بایروی روتین پوستی چیست؟ - بایروی

داشتن پوست سالم و لطیف، عامل مهمی در زیبایی چهره شما و حس خوب و اعتماد به نفسی است که به خودتان دارید.

روتین پوستی یک برنامه محافظت و تقویت پوست است که بااینکه وقت زیادی را از شما نمی‌گیرد، اما پس از مدتی می‌توانید تاثیر فوق‌العاده آن را روی صورتتان ببینید.

روتین پوستی چیست؟

روتین یک برنامه مستمر و روزانه است که برای حفظ سلامتی و زیبایی پوستتان انجام می‌دهید. این برنامه شامل مراحل پاک‌کردن پوست، تقویت آن و هیدراته کردن پوست است.

در این مراحل شما بقایای آلودگیها، پوستهای مرده و لوازم آرایشی را از روی پوست پاک می‌کنید تا بهتر نفس بکشد. سپس ویتامینها و مواد مغذی موردنیاز را به آن می‌رسانید و پوست را هیدراته می‌کنید.

چرا داشتن روتین پوستی مهم است؟

عواملی مثل ژنتیک، سبک زندگی، استفاده از لوازم آرایشی و محیط زندگی می‌تواند روی سلامتی و زیبایی پوست تاثیر بگذارد.

یک برنامه منظم و اصولی مراقبت از پوست، باعث تقویت و محافظت از آن دربرابر آسیبهای ناشی از سن و محیط می‌شود.

شما می‌توانید با توجه به سن و شرایط پوستتان، برنامه روتین پوستی مناسب خودتان را انتخاب کنید. اگر در سن جوانی هستید و پوست چربی دارید، بهتر است این چربی را کنترل و از بروز جوش جلوگیری کنید. اگر هم نگران ایجاد چروکها و لکه‌های پوستی هستید، باید از سالها قبل به فکر پیشگیری از آن باشید.

روتین پوستی مناسب هم رطوبت پوستتان را تامین می‌کند و هم مواد مغذی را به سلولهای آن می‌رساند.

چه آسیبهایی پوست را تهدید می‌کنند؟

شرایط محیطی مثل قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش خورشید و آلودگی هوا به پوست صورتتان آسیب می‌رساند. ازطرفی با افزایش سن و کاهش کلاژن‌سازی پوست، لطافت آن کمتر و چین و چروک آن بیشتر می‌شود.

همچنین اگر از مواد آرایشی شیمیایی نامرغوب استفاده کنید یا بقایای این مواد را هر شب که هنگام استراحت پوست است، از روی آن پاک نکنید، آسیبهایی پوستی را تسریع کرده‌اید.

انواع پوست

  • پوست خشک: اگر پوستتان زیاد خشک باشد ممکن است دچار خارش شوید. پوسته پوسته شدن پوست هم یکی دیگر از نتایج خشکی آن است. برای برطرف شدن این مشکل هم باید به تغذیه خود توجه کنید و هم از محصولات آبرسان و مرطوب‌کننده در روتین پوستی خود استفاده کنید.
  • پوست چرب: در قسمت پیشانی و بینی خود احساس چربی می‌کنید و پوستتان برق می‌زند. اگر این مشکل را دارید باید در برنامه روتین پوستی خود، مواد تنظیم‌کننده چربی را به کار ببرید.
  • پوست مختلط: برخی از نقاط پوستتان چرب و برخی دیگر خشک است. این عدم تعادل، هنگام استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی شما را به دردسر می‌اندازد؛ زیرا نمی‌دانید از چه نوع موادی باید استفاده کنید. برای حل این مشکل بهتر است روتینی را انتخاب کنید که وضعیت پوستتان را متعادل کند.

چطور نوع پوستتان را تشخیص دهید؟

برای دانستن نوع پوستتان اول صورت خود را با یک شوینده معمولی بشویید و صبر کنید تا کاملا خشک شود. سپس در نور کافی به پوستتان در آینه نگاه کنید.

روتین پوستی مناسب روز و شب

برنامه روتین روز

ابتدا پوستتان را با پاک‌کننده کاملا تمیز کنید و بشویید. بعد از اینکه پوست کاملا خشک شد می‌توانید از روغنهای تقویت کننده یا سرمهای محافظ حاوی انواع ویتامین، پوستتان را به‌آرامی ماساژ دهید تا تقویت شود. کاربرد مواد حاوی آنتی‌اکسیدان در روتین پوستی از ایجاد رادیکالهای آزاد که عامل مهمی در پیری پوست است، جلوگیری می‌کنند.

برای دورچشم از کرم مخصوص استفاده کنید. بهتر است مرطوب‌کننده‌های طبیعی و گیاهی را برای هیدراته کردن پوست صورتتان به کار ببرید.

قبل از خروج از منزل حتما از کرم ضدآفتاب برای محافظت پوست دربرابر اشعه ماورابنفش خورشید استفاده کنید. فراموش نکنید که ضدآفتاب باید حداقل SPF 30 داشته باشد و آن را حدود بیست دقیقه قبل از بیرون رفتن به صورتتان بزنید؛ چون چند دقیقه طول می‌کشد تا جذب پوست شود.

ضدآفتاب از بروز لکه جلوگیری می‌کند و فرایند چروک شدن و پیری پوست را به تاخیر می‌اندازد.

روتین پوستی شب

اولین کاری که هر شب قبل از خواب باید انجام دهید، پاک کردن باقیمانده مواد آرایشی از روی پوست صورتتان است. سعی کنید هم پوست را بشویید و هم از تونر برای پاک کردن عمیق آن کمک بگیرید. در روتین پوستی شبانه از کرم دورچشم برای پوست حساس و نازک دورچشمتان استفاده کنید.

اگر برنامه درمانی برای آکنه یا لایه‌برداری دارید، شبها زمان مناسب‌تری برای این کار است؛ چون تا چند ساعت از اشعه خورشید دور هستید.

در آخرین مرحله از روتین پوستی شب، بهتر است از کرمهای شب و رطوبت‌رسان استفاده کنید.

 

ترتیب مناسب و معمول روتین پوستی

روتین روز روتین شب
پاک‌کننده پاک‌کننده
تونر تونر
سرمهای آنتی‌اکسیدان ⁻⁻⁻
کرم دورچشم کرم دورچشم
درمان آکنه درمانهای مربوط به آکنه، لایه‌برداری و سایر موارد
مرطوب‌کننده کرم شب یا مرطوب‌کننده
ضدآفتاب ⁻⁻⁻

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 124 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 14 ژوئن 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.