بایروی نحوه قیمت گذاری خودروی کارکرده - بایروی

 

یکی از مهمترین فاکتورها برای خریداران و فروشندگان خودرو، قیمت گذاری روی خودروهای کارکرده است .

متاسفانه قیمت گذاری خودروهای دست دوم یا کارکرده در ایران به عوامل بسیاری بستگی دارد که این امر قیمت گذاری را بسیار سخت و دشوار کرده است.

برآورد دقیق قیمت خودرو نیازمند کارشناسی خودرو میباشد اما با بررسی مواردی پیش از کارشناسی می توان قیمت حدودی خودرو را به دست آورد.

در سایت نمایشگاه ماشین کاروکیا عوامل موثر بر قیمت گذاری خودروهای کارکرده را با هم بررسی می نماییم

 فاکتورهای موثر در قیمت گذاری خودروی کارکرده

  نمایشگاه ماشین کاروکیا

برند و مدل خودرو:

اولین و مهم ترین مورد که در تعیین قیمت خودرو به ما کمک می کند این است که خودرو از چه برند و چه مدلی می باشد. این مورد(برند و مدل ) پایه و اساس قیمت گذاری خودروی کارکرده است.

سال ساخت خودرو :

عامل مهم دیگر در تعیین قیمت خودرو، سال ساخت آن است بدیهی ست که قیمت خودرو متناسب با سال ساخت و به اصطلاح مدل آن تغییر کند و متعاقبا سال خودرو هرچه جدیدتر باشد قیمت  آن نیز بالاتر میرود .

کارکرد خودرو:

کیلومترشمار ماشین

پارامتر دیگری که در قیمت گذاری خودرو تاثیر گذار است میزان کارکرد خودرو یا به اصطلاح کیلومتر خودرو می باشد. به عنوان مثال در قیمت گذاری دو خودروی مشابه، با سال تولید و مدل  یکسان، میزان کارکرد یا به اصطلاح کیلومتر آنها تفاوت را ایجاد می کند.

رنگ خودرو :

رنگ خودرو هم میتواند در قیمت آن تاثیر گذار باشد مثلا در برخی مدل ها و برند ها بعضی از رنگ ها قیمت بالا تر و گرانتری دارند البته این مورد در بین خودروسازهای خارجی هم دیده می شود که در زمان خرید خودرو با رنگ های خاص تر قیمت آن بالاتر باشد. در زمان فروش هم به همین صورت است و خودروهایی با رنگ های پر طرفدار تر قیمت بالاتری دارند اما در ایران معمولا بازار رنگ های سیاه، سفید و خاکستری بهتر است و خرید و فروش خودروهایی با رنگ خاص سخت تر است .

وضعیت بدنه :

بررسی خودرو از لحاظ بدنه ( قبلا تصادف داشته یا نه و اینکه تصادف چقدر شدید بوده ) کاملا در قیمت گذاری خودرو تاثیر گذار است . رنگ شدگی بدنه خودرو به نسبت مدل ، شدت تصادف ، میزان رنگ شدگی و… از قیمت خودرو کسر می کند و به همین نسبت تعویض قطعه، چون احتمالا در اثر تصادف شدیدتر ایجاد شده است افت قیمت بیشتری را نیز به همراه دارد .

به جز چک کردن موارد بدنه باید شاسی ها، ستون ها و سایر قطعات بدنه نیز به دقت بررسی شود که در صورت داشتن نقص دلیل و منشا آن مشخص گردد.

 

.بررسی های موتوری و فنی :

بعد از بررسی های  ظاهری خودرو یا همان کارشناسی بدنه و رنگ و کارکرد یک بررسی فنی و موتوری از قطعات مختلف خودرو مانند موتور،گیربکس و … نیز باید صورت پذیرد که در صورت وجود نقص، قیمت آن از قیمت کل خودرو کسر گردد یا اینکه قبل از فروش توسط فروشنده مرتفع شود .

مواردی که در بالا اشاره شد مواردی بودند که توسط فروشنده و خریدار قابل بررسی می باشد یا اینکه برای مشخص شدن موارد خاص مانند موتور و بدنه نیاز به چک شدن وکارشناسی داشت اما موضوعات دیگری هم هستند که در قیمت گذاری خودروی کارکرده دخیل اند و تشخیص آن توسط خریدار یا فروشنده در بازار پر تلاطم خودرو بسیار سخت است که در زیر به آنها اشاره می کنیم .

نوسانات بازار

نوسانات بازار خودرو :

همانطور که در بالا اشاره کردیم قیمت خودروی کارکرده متاثر از عوامل مختلفی است ، اما پایه و زیربنای آن قیمت صفر خودرو است یا در صورت نبودن مدل های صفر مقایسه با سایر خودرو های هم پایه و هم مدل .

به عنوان مثال قیمت یک خودرو با مدل ۹۲ علاوه بر مشخص شدن توسط پارامتر های وضعیت بدنه، کارکرد و.. بستگی به قیمت صفر آن خودرو دارد و با توجه به نوسانات بازار و تاثیر روی قیمت خودرو، قیمت خودروی کارکرده نیز تغییر می کند.

برای خودرویی که در کارخانه خط تولید ندارد و مدل صفر کیلومتر آن نیز موجود نیست قیمت گذاری بر اساس خودرویی انجام می شود که قیمتی نزدیک به آن داشته باشد.تشخیص این موضوع که برای خودروی کارکرده ی خود با توجه به وضعیت سلامت خودرو وضعیت بازار چه قیمتی در نظر بگیریم بسیار سخت و تخصصی است .

دلیل این موضوع هم این است که تعیین قیمت کارشناسی شده و بالا برای خودرو آن هم در بازار رقابتی امروز باعث می شود که خودرو فروش نرود .

از طرفی بارها پیش آمده که فروشنده بدون اطلاع از ارزش اصلی خودرو، قیمت پایین تری برای فروش قرار داده و خودرو به سرعت توسط واسطه ها خریداری شده و همین امر سبب شده که فروشنده بعدا متوجه ضرری که متحمل شده بشود .

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 325 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 9 نوامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.