بایروی نکات طلایی دوچرخه سواری برای مبتدیان - بایروی

اگر به تازگی ماجراجویی با دوچرخه را آغاز کرده‌اید و می‌خواهید با اصول دوچرخه سواری آشنا شوید، این راهنمای مفید به شما کمک می‌کند تا بیشترین بهره را از پدال زدن و سواری ببرید. در این مقاله تمرکز ما بیشتر روی معرفی انواع دوچرخه و نکاتی است که سواری را برای شما راحت‌تر می‌کند. همچنین برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر می‌توانید به سراغ یک مقاله تخصصی یا فیلم دوچرخه سواری بروید.

انواع دوچرخه

در ابتدای امر باید با انواع دوچرخه آشنا شوید و بدانید با چه هدفی می‌خواهید رکاب بزنید. زیرا هر دوچرخه برای هدف متفاوتی ساخته شده و کسی که می‌خواهد با این وسیله نقلیه به مسافرت و ماجراجویی برود، به دوچرخه متفاوتی نسبت به کسی که قصد رفت و آمد درون شهری و یا حتی فعالیت حرفه‌ای دارد، نیاز دارد.

کوهستان

یکی از انواع محبوب دوچرخه به خصوص در میان جوانان، دوچرخه کوهستان است. این مدل برای افراد ماجراجو ساخته شده و خود شاخه‌های متفاوتی دارد. این نوع وسیله ورزشی از لوازم محکم‌تری ساخته شده و اغلب سیستم تعلیق پیچیده و وزن بالایی دارند.

 

تورینگ یا توریستی

دوچرخه توریستی برای سفرهای طولانی ساخته شده و مشتری هدف آن افرادی هستند که دوست دارند از مسیر لذت ببرند و سفرهای خود را با این وسیله نقلیه بپیمایند. یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های این مدل فرمان آن است که فشار کمی به دست وارد می‌کند. یکی دیگر از اجزای جالب دوچرخه تورینگ، سبد یا خورجین آن است که می‌توانید کوله و بارهای مورد نیاز هنگام سفر را با خود حمل کنید.

بی ام ایکس

اگر به انجام حرکات نمایشی با دوچرخه علاقه دارید، بی ام ایکس یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شماست. این کلمه درواقع مخفف اصطلاح “موتو کراس دوچرخه” است و یکی از زیرمجموعه‌های وسایل نقلیه آفرود به شمار می‌رود.

سایز دوچرخه بی ام ایکسbmx  به صورت قابل توجهی نسبت به سایر وسایل نقلیه هم خانواده خود کوچک است. وزن پایین و ساختار ساده این مدل باعث می‌شود ورزشکاران بتوانند به راحتی با آن بپرند و ترفندهای خود را انجام دهند.

 

 

هیبریدی

کلمه “هیبرید” به معنای ترکیبی است و دوچرخه هیبریدی هم در واقع ترکیب چند نوع دوچرخه متفاوت است. در ساخت این وسیله بهترین ویژگی‌های چرخ‌های کوهستان، توریستی و جاده ای را با هم ترکیب کرده‌اند و وسیله نقلیه‌ای ساخته‌اند که کاربردی‌تر بوده و برای افراد مفیدتر است.

با دارا بودن یک مدل هیبریدی می‌توانید هم از رکاب زدن در جاده های بین شهری لذت ببرید و هم برای ورزش به کوهستان سری بزنید. رفت و آمدهای درون شهری نیز با این وسیله نقلیه راحت و آسان است.

سایکل کراس

سایکل کراس نوعی از دوچرخه است که مختص مسابقاتی به همین نام بوده و خارج از مسیر مسابقه استفاده خاصی ندارد. مسابقات سایکل کراس یا سایکلو کراس در مسیرهای خاکی، گلی و سنگلاخ و یا حتی برفی برگزار می‌شوند. این نوع مسابقات تا یک ساعت و یا حتی بیش از آن طول می‌کشند و نه تنها انجام آن بلکه تماشای آن هم بسیا هیجان‌انگیز و لذت‌بخش است.

برقی

دوچرخه برقی نوعی از وسیله نقلیه مدرن است که با دارا بودن یک موتور روی بدنه خود، به افراد در هنگام پدال زدن و هدایت دوچرخه کمک می‌کند. در ساخت این وسیله نقلیه از یک باتری و یک موتور الکتریکی استفاده شده است. دوچرخه برقی به سه دسته و در سه کلاس مختلف تقسیم می‌شود. در هر کدام از این کلاس‌ها، موتور به شیوه‌ای متفاوت شروع به کار کردن می‌کند.

 

تاشو

همان طور که از نام آن مشخص است، دوچرخه تاشو نوعی وسیله نقلیه است که می‌تواند به گونه‌های متفاوتی تا شود. هدف از ساخت مدل تاشو این است که حمل و نقل آن آسان شود و افراد بتوانند بخشی از مسیر را با دوچرخه و بخشی دیگر را پیاده یا با اتوبوس، مترو و ماشین طی کنند.

نحوه تا شدن دوچرخه‌های تاشو گوناگون است و شامل تا شدن عمودی، تا شدن مگنتی یا آهنربایی و تا شدن از وسط می‌شود. تاشدن باعث می‌شود دوچرخه فضای کمی را اشغال کند. این وسیله نقلیه را می‌توان به راحتی با خود به داخل محل کار یا خانه برد و از ربوده شدن آن جلوگیری کرد.

 

نکاتی برای دوچرخه سواری راحت تر

حالا که با انواع دوچرخه آشنا شدید و فهمیدید که برای هر هدفی باید از چه دوچرخه‌ای استفاده کنید، می‌توانید نکته‌هایی برای سواری راحت‌تر را یاد گرفته و برای تمرین از آن‌ها استفاده کنید.

 

تنظیم ارتفاع زین

اینکه ارتفاع زین بر اساس قدتان تنظیم شود، یکی از مهم‌ترین و اولین اقداماتی است که پس از خرید یک دوچرخه باید به آن توجه کنید. اگر زین را بیش از حد پایین تنظیم کنید، هنگام پدال زدن زانوهای شما در سینه‌تان جمع خواهد شد و در نتیجه نمی‌توانید به صورت کارآمد پدال بزنید. اگر زین بالاتر از حد معمول باشد هم باعث می‌شود تا برای هر پدال زدن فشار بیشتری از آنچه مورد نیاز است به پاهایتان وارد شود و موجب آسیب‌دیدگی‌های جبران‌ناپذیری شود.

ارتفاع مناسب زین باید به گونه‌ای باشد که وقتی پدال در پایین‌ترین حد خود قرار دارد، یک خمیدگی خیلی ملایم در زانوی خود حس کنید. یعنی زمانی که پدال کاملا پایین است، پاهایتان نباید کاملا صاف باشد.

دقت کنید که دوچرخه سواری نباید دردناک باشد و به لگن یا مفاصل و یا حتی کمر و گردن شما فشار آورد. اگر متوجه شدید که پس از سواری دردی در این نواحی حس می‌کنید، حتما به یک متخصص یا تعمیرکار دوچرخه مراجعه کنید تا بتواند موقعیت زین شما را در حالتی ایده‌آل قرار دهد.

 

فشار باد لاستیک

یکی از ساده‌ترین کارهایی که برای نگهداری از دوچرخه و پدال زدن موفق می‌توان انجام داد، تنظیم فشار باد لاستیک است. فشار باد مناسب و استاندارد لاستیک هر نوع دوچرخه و تایری، به صورت یک بازه عددی در کنار آن نوشته شده و باید بر همان اساس فشار را تنظیم کرد. این بازه را می‌توان با تغییر شرایط محیطی کم یا زیاد کرد.

 

قدم‌های کوتاه بردارید و عجله نکنید

برای یادگیری دوچرخه سواری باید در جایی شروع به تمرین کنید که تا حد مکان ایمن و در عین حال خلوت باشد. مسیرهای دوچرخه سواری پارک‌ها یکی از بهترین مکان‌ها برای شماست و برای اینکه از دیدن جمعیت هول نکنید، می‌توانید در ساعات خلوتی پارک و وسط هفته‌ها به تمرین بروید.

نکته بسیار مهم این است که در ابتدا فکر نکنید باید کیلومترها رکاب بزنید. ابتدای کار مسیرهای کوتاه را انتخاب کنید و سعی کنید بیشتر روی موقعیت و فرم مناسب تمرکز کنید تا سرعت و مسافت.

با ریتمی ثابت رکاب بزنید

هنگام سواری لازم نیست با سرعتی دیوانه‌وار پدال بزنید، همچنین نباید در ابتدای کار فشار زیادی به پاهای خود بیاورید. به صورت یک قانون کلی می‌توان گفت ۷۰ تا ۹۰ دور در دقیقه برای یک فرد مبتدی سرعتی مناسب است. سعی کنید این سرعت را حفظ کنید و با یک ریتم ثابت و یک‌نواخت رکاب بزنید.

 

موارد ایمنی را جدی بگیرید

به عنوان کلام آخر مهم است تاکید کنیم که هنگام دوچرخه سواری موارد ایمنی را جدی بگیرید و حتما به آن‌ها پایبند باشید. استفاده از کلاه کاسکت برای محافظت سر و صورت و همچنین توجه به علائم رانندگی در خیابان‌های شهر، مهم‌ترین مواردی است که باید برای محافظت از خود، دیگر دوچرخه سواران و شهروندان در نظر داشته باشید.

 

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 246 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 26 جولای 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.