بایروی ۲۱ حقیقت جالب درباره المپیک زمستانی و تاریخچه المپیک - بایروی

المپیک زمستانی ۲۰۲۲ آغاز شده است و این روزها علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی می‌توانند وقت خود را صرف تماشای رقابت‌ها و بهترین اجراها کنند. اگر از علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی هستید، در ادامه با ما همراه باشید و ۲۱ نکته جالب را درباره المپیک و تاریخچه آن بخوانید.

المپیک زمستانی ۲۰۲۲ چه زمانی برگزار می‌شود؟

المپیک زمستانی ۲۰۲۲ از جمعه ۴ فوریه شروع شده است و تا ۲۰ فوریه ادامه دارد. این دوره از المپیک زمستانی در شهر پکن چین برگزار می‌شود.

کدام رقابت‌های ورزشی در المپیک زمستانی برگزار می‌شوند؟

المپیک زمستانی امسال شامل این رشته‌های ورزشی است:

  • اسکی آلپاین؛
  • ورزش دوگانه یا بیاتلون؛
  • بابْسلِد یا سورتمه‌سُری؛
  • اسکی کراس‌کانتری؛
  • کرلینگ؛
  • اسکیت نمایشی یا پاتیناژ؛
  • اسکی آزاد؛
  • هاکی روی یخ؛
  • لژسواری؛
  • دوگانه زمستانی یا نوردیک ترکیبی؛
  • اسکیت سرعت مسیر کوتاه؛
  • اسکلتون؛
  • اسکی پرش؛
  • اسنوبرد؛
  • اسکیت سرعتی.
نوبت دکتر

در ادامه، ۲۱ نکته جالب درباره المپیک زمستانی را می‌خوانید.

۱. پکن؛ میزبان دو المپیک

پکن در سال ۲۰۰۸ میزبان بازی‌های المپیک تابستانی بود و حالا در سال ۲۰۲۲ میزبان بازی‌های المپیک زمستانی است، پس اولین شهری است که میزبان هر دو رویداد بوده.

۲. جنس مدال‌های طلا

المپیک زمستانی ۲۰۲۲

شاید فکر کنید که مدال‌های طلای المپیک کاملا از جنس طلا هستند، اما در واقع بیشتر از نقره ساخته شده‌اند. از المپیک ۱۹۱۲ تاکنون مدال طلای المپیک از طلا ساخته نمی‌شود. آنها را از نقره می‌سازند تا در هزینه‌های برگزاری این رویداد بزرگ ورزشی صرفه‌جویی شود.

۳. اولین بازی المپیک

اولین بازی المپیک در سال ۷۷۶ قبل از میلاد در المپیای یونان برگزار شد. این بازی‌ها شش ماه طول کشیدند و عبارت بودند از:

  • بوکس؛
  • ارابه‌سواری؛
  • پرش طول؛
  • پرتاب نیزه؛
  • کشتی.

۴. بالون‌سواری در المپیک

بالون‌سواری با بالون‌های هوای گرم قبلا یکی از ورزش‌های المپیک بود. ورزش‌های بازی‌های تابستانی و زمستانی دوره‌ای تغییر می‌کنند و ورزش‌های مختلف با رأی داوران انتخاب یا حذف می‌شوند.

گلف و راگبی که با رأی داوران از المپیک خارج شده بودند، پس از مدتی دوباره رأی آوردند و به المپیک بازگشتند. بالون‌سواری، قایقرانی با قایق موتوری، دوئل با تپانچه‌ و طناب‌کشی از جمله ورزش‌هایی هستند که از المپیک حذف شده‌اند تاکنون نتوانسته‌اند برای ورود دوباره به این مسابقات رأی بیاورند.

۵. تأمین برف برای المپیک زمستانی

ارتش اتریش برای بازی‌های المپیک زمستانی ۱۹۶۴ مسئولیت تأمین برف را بر عهده داشت! بازی‌های زمستانی سال ۱۹۶۴ در اینسبروک اتریش تقریبا داشت لغو می‌شد، چون آن سال برف نباریده بود. با این حال، ارتش اتریش با تحویل ۲۵هزار تن برف برای مسابقات اسکی، این رویداد ورزشی را از لغوشدن نجات داد.

امسال هم بسیاری از رویدادهای ورزشی المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن با برف‌های مصنوعی و با کمک دستگاه‌های برف‌ساز انجام می‌شوند.

۶. بیشترین مدال المپیک

آمریکا برنده بیشترین مدال طلا در تمام دوره‌های المپیک است. تا پیش از المپیک زمستانی ۲۰۲۲، آمریکا در مجموع ۲۹۸۰ مدال طلا دارد. در رتبه دوم بریتانیا با ۹۴۸ مدال طلا و پس از آن آلمان با ۸۹۲ مدال طلا قرار دارد.

۷. دو طلا در دو المپیک

المپیک زمستانی در گذشته

فقط ۲ نفر هم در المپیک تابستانی و هم زمستانی مدال طلا گرفته‌اند.

ادی ایگان، ورزشکار آمریکایی، در سال ۱۹۲۰ مدال طلای بوکس را به دست آورد و در سال ۱۹۳۲ برای ورزش بابسلد تیمی مدال طلا گرفت. گیلیس گرافستروم، ورزشکار سوئدی، در بازی‌های تابستانی ۱۹۲۰ مدال طلای اسکیت نمایشی را به دست آورد و در المپیک زمستانی ۱۹۲۴ و ۱۹۲۸ نیز طلای اسکیت نمایشی را از آن خود کرد.

۸. المپیک مردانه

مسابقات المپیک قبلا فقط مردانه بود. خوشبختانه این قانون در سال ۱۹۰۰ تغییر کرد. هلن دو پورتالس سوئیسی اولین زنی بود که در المپیک ۱۹۰۰ در رشته قایقرانی مدال گرفت. در المپیک گذشته، تعداد مدال زنان آمریکایی از مردانشان بیشتر شد، یعنی ۶۶ مدال در برابر ۴۱ مدال.

۹. جوان‌ترین ورزشکار المپیک

جوان‌ترین ورزشکاری که در المپیک مدرن شرکت کرد دیمیتریوس لوندراس، ژیمناستیک‌کار یونانی، بود که در بازی‌های ۱۸۹۶ آتن فقط ۱۰ سال داشت.

۱۰. دو المپیک در یک سال

به‌نظرتان بازی‌های تابستانی و زمستانی به‌خاطر تأخیر ناشی از همه‌گیری کرونا زیادی نزدیک به هم برگزار می‌شوند؟ پس حتما تعجب می‌کنید که قبلا هر دو رقابت در یک سال برگزار می‌شدند. اولین المپیک زمستانی در سال ۱۹۲۴ (در شهری متفاوت از میزبان المپیک تابستانی) برگزار شد، اما کمیته بین‌المللی المپیک برنامه را در سال ۱۹۹۴ تغییر داد تا این بازی‌ها هر ۲ سال یک‌ بار برگزار شوند.

۱۱. یک برنده برای دو کشور

در تاریخ المپیک، ۲ نفر برنده مدال طلا برای چندین کشور شده‌اند.

اگر واجد شرایط حضور در المپیک و رقابت برای بیش از یک کشور باشید، می‌توانید برای کشورهای مختلف در چند المپیک مختلف رقابت کنید. در سال ۱۹۰۸، دنیل کارول، ورزشکار راگبی یک مدال طلا برای استرالیا به دست آورد و سپس دومین طلا را برای آمریکا گرفت. در بازی‌های سال ۱۹۹۲، کاخی کاخیاشویلی وزنه‌بردار به‌عنوان بخشی از تیم متحد در بازی‌های المپیک به مدال طلا دست یافت و سپس برای یونان در سال‌های ۱۹۹۶ و ۲۰۰۰ طلا گرفت.

۱۲. ۱۵۰۰ سال فاصله بین دو المپیک

نمادهای المپیک زمستانی ۲۰۲۲

وقفه‌ای ۱۵۰۰ساله بین المپیک باستان و مدرن وجود دارد. المپیک باستان به‌احترام خدایان یونانی از سال ۷۷۶ قبل‌ از میلاد تا سال ۳۹۳ میلادی در یونان برگزار می‌شد. در آن سال، امپراتور تئودوسیوس بازی‌ها را به‌دلیل وابستگی مذهبی‌شان غیرقانونی اعلام کرد و ۱۵۰۳ سال گذشت تا بازی‌ها دوباره آغاز شدند. در سال ۱۸۹۶، مورخ فرانسوی به‌نام بارون پیر دو کوبرتن کمیته بین‌المللی المپیک را تأسیس و المپیک را به‌شکلی که امروز می‌شناسیم احیا کرد.

۱۳. پرمسابقه‌ترین المپیک زمستانی

رقابت‌های ورزشی زمستانی امسال بیش از هر المپیک دیگری هستند. امسال ۱۰۹ رویداد ورزشی در پکن برگزار خواهد شد که رکورد را شکسته است. ۷ ورزش زمستانی جدید به فهرست ورزش‌ها اضافه شده‌اند. برخی از این ورزش‌ها عبارت‌اند از:

  • مسابقات تیمی مختلط اسکی آزاد؛
  • پرش اسکی؛
  • اسنوبرد؛
  • اسکیت سرعت.

۱۴. نماد المپیک

نماد المپیک شامل رنگ‌های پرچم‌های کشورهای دنیاست. بارون پیر دو کوبرتن، بنیان‌گذار المپیک مدرن، لوگوی المپیک (حلقه‌های به‌هم‌پیوسته آبی، مشکی، قرمز، زرد و سبز) را طوری طراحی کرد که حداقل یک رنگ از پرچم هر کشور جهان را شامل شود.

۱۵. هنرمندان در المپیک

هنر هم قبلا بخشی از مسابقات المپیک بود. در سال‌های ۱۹۲۱ تا ۱۹۴۸، نقاشان، مجسمه‌سازان، معماران، نویسندگان و موسیقی‌دانان برای کسب مدال طلا در کنار ورزشکاران با هم رقابت می‌کردند.

۱۶. شرکت در تمام المپیک‌ها

اسکی در المپیک زمستانی

استرالیا، فرانسه، بریتانیا، یونان و سوئیس تنها کشورهایی هستند که در تمام بازی‌های المپیک تابستانی مدرن شرکت کرده‌اند.

۱۷. المپیک بدون مدال

تا سال ۱۹۰۴ در المپیک خبری از اهدای مدال نبود. در بازی‌های المپیک باستانی، به برندگان هر مسابقه یک تاج برگ زیتون اهدا می‌شد. سنت اهدای مدال‌های طلا، نقره و برنز در بازی‌های المپیک مدرن در سال ۱۹۰۴ آغاز شد و از آن زمان در تمام المپیک‌ها وجود داشته است.

۱۸. موفق‌ترین ورزشکار المپیک

مایکل فلپس، شناگر آمریکایی، با ۲۳ مدال طلا، ۳ نقره و ۲ برنز که همگی را در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ به دست آورده است، رکورد بیشترین مدال‌های کسب‌شده در المپیک را در اختیار دارد. لاریسا لاتینینا، ژیمناستیک‌کار روس، با مجموع ۱۸ مدال پس از او قرار دارد.

۱۹. مدال‌های متفاوت

سنت اهدای مدال طلا، نقره یا برنز همیشه یکسان است، اما مدال‌های هر المپیک با المپیک دیگر متفاوت‌اند، زیرا کشور میزبان اجازه دارد که خودش مدال‌های المپیک را طراحی کند.

۲۰. میزبانی المپیک

تا به‌ حال ۲۳ کشور میزبان المپیک مدرن بوده‌اند. المپیک باستان فقط در یونان برگزار می‌شد، اما در دوران مدرن کشورها به‌نوبت میزبانی می‌کنند. آمریکا، فرانسه، آلمان، یونان، ژاپن، ایتالیا، بریتانیا، کانادا، استرالیا، روسیه، کره جنوبی، سوئیس، نروژ، اتریش، چین، برزیل، سوئد، بلژیک، هلند، فنلاند، مکزیک، اسپانیا و یوگسلاوی همه میزبان المپیک بوده‌اند.

۲۱. طلا در تمام المپیک‌ها

آمریکا تنها کشور دنیاست که در تمام بازی‌های زمستانی حداقل یک مدال طلا کسب کرده است.

شما بگویید

اگر شما هم نکته جالبی درباره المپیک و تاریخچه آن می‌دانید، لطفا آن را در بخش نظرات با سایر همراهان «چطور» در میان بگذارید. به‌نظر شما جذاب‌ترین ورزش المپیک زمستانی ۲۰۲۲ کدام ورزش است؟

اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 559 views بار دسته بندی : ترین های جهان تاريخ : 14 فوریه 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.